آخرین اخبارتبصرهتحلیلجهانسیاست

‏حمله خونین مسکو؛ داعش؟

بمباران رسانه‌ای طوری است که اگر کسی به دست داشتن گروه داعش در این حمله تروریستی شک کند، به عقل و شعور خود نیز ظنین می‌شود، اما چند فکت ساده در این ماجرا نهفته است که انتساب آن را به گروه تروریستی داعش کمی دچار سستی می‌کند و از آن سو، این گمانه را تقویت می‌کند که این حمله نه از سوی چند تروریست، که در اتاق‌های مرموز سازمان‌های استخباراتی طراحی شده و به منصه اجرا گذاشته شده است

شهرک کروکوس در حومه مسکو جمعه شب(۲۲مارچ/ ۳ حمل) شاهد حمله مرگبار تروریستی بود که طبق آمارهای ارائه شده دست کم ۱۴۳ تن در اثر آن کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخم برداشت. هرچند مسئولیت این رویداد را گروه تروریستی داعش با نشر اعلامیه‌ای به دوش گرفت و حتی تصویر مهاجمان را نیز منتشر کرد و از جانب دیگر رسانه‌های «برند» نیز ده‌ها تحلیل و تبصره در باره این که داعش چطور توانسته به پایتخت روسیه نفوذ کند و چه عواملی سبب دشمنی عمیق روسیه با گروه داعش گشته، به هوا فرستادند. اما چگونگی اجرای حمله و زنده ماندن مهاجمان شک و تردید‌هایی را در این مورد بر می‌انگیزد.

بمباران رسانه‌ای طوری است که اگر کسی به دست داشتن گروه داعش در این حمله تروریستی شک کند، به عقل و شعور خود نیز ظنین می‌شود، اما چند فکت ساده در این ماجرا نهفته است که انتساب آن را به گروه تروریستی داعش کمی دچار سستی می‌کند و از آن سو، این گمانه را تقویت می‌کند که این حمله نه از سوی چند تروریست، که در اتاق‌های مرموز سازمان‌های استخباراتی طراحی شده و به منصه اجرا گذاشته شده است. برای پوشش این نوع حملات که بهتر است آن را خرابکاری یا «سبوتاژ» در یک وضعیت جنگی تلقی کنیم تا حمله تروریستی از سوی یک سازمان ایدئولوژیک رادیکال، چه نامی بهتر از داعش!

ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که در تروریستی و خونخوار بودن گروه داعش هیچ شک و شبهه وارد نیست، اما به صراحت می‌توان اذعان کرد که پس از فروپاشی این گروه در زادگاهش-سوریه و عراق- کمتر توانسته حملات فرامرزی انجام بدهد و شاخه خراسان آن نیز پوتانسیل طرح و اجرای این چنین حملات را در کشوری که حالت جنگی دارد و مسلماً دوایر اطلاعاتی آن چهارچشمی مراقب اوضاع هستند، ندارد.

برگردیم به فکت‌های ساده خود: نخست این که این حمله نه انتحاری بود و نه با موتر بم اجرا شد، تیراندازی چریکی بود و مهاجمان نیز قصد انتحار نداشتند. دوم این که مهاجمان یا دست کم چند فرد مظنون از سوی ماموران امنیتی روسیه بازداشت شده‌اند که خلاف تمام عملکرد داعش است و فکت سوم این که چرا اعضای داعش از نیل به آرمان بزرگ «شهادت» عدول کرده‌اند.

دوستی داشتم که عضو ارتش ملی دوره جمهوریت افغانستان بود. گاهی از تفاوت جنگ با داعش و طالب قصه می‌کرد. او می‌گفت که طا-لبان قصد مردن در جنگ نداشتند و اگر اندک فشار نظامی بالای شان افزایش می‌یافت، فرار می‌کردند، اما داعشیان تا کشته نمی‌شدند، ممکن نبود که عقب نشینی کنند.

این خاطره ساده و همچنان بررسی حملات گذشته گروه داعش نشان می‌دهد که تیراندازی و فرار در قاموس این گروه جایی ندارد و اگر به جایی حمله می‌کند فقط انتحاری است.

اکنون به این واقعیت ساده می‌رسیم که سازمان‌های استخباراتی چقدر به سادگی حملات این چنینی را طراحی و اجرا می‌کنند و گروه داعش را نیز پوشش قرار می‌دهند.

این مظنه زمانی تقویت می‌شود که گروه داعش درست زمانی در عراق و سوریه و سپس افغانستان متولد شد که هردو کشور از سوی امریکا اشغال شده بود و در همان زمان نیز سازمان‌های استخباراتی روسیه بارها هشدار دادند که پروازهای مشکوکی از عراق به افغانستان صورت می‌گیرد و جنگجویان داعشی را انتقال می‌دهد: حریم هوایی افغانستان در آن زمان کاملاً در اختیار امریکایی‌ها و ناتو بود.

بنا بر این، حمله تروریستی در مسکو نسبت مستقیم با جنگ روسیه و اوکراین دارد و می‌توان سازمان‌های استخباراتی غرب و در راس آن سی آی ای را متهم ردیف اول این حمله خواند.

نویسنده

شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا