آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

شورای رهبری مصالحه:

حکومت بخشی از هیئت ملی مذاکره کننده خواهد بود

حکومت پس از مدتی مخالفت، سرانجام راضی شد تا به عنوان بخشی از هیئت گفت‌وگو کننده ملی در نشست آتی قطر برای گفت‌وگو با طالبان شرکت کند.

حکومت پس از مدتی مخالفت، سرانجام راضی شد تا به عنوان بخشی از هیئت گفت‌وگو کننده ملی در نشست آتی قطر برای گفت‌وگو با طالبان شرکت کند.
این نشست قرار است میان نمایندگان افغانستان و طالبان اواخر ماه جاری(حمل) در شهر دوحه پایتخت قطر، برگزار شود. پیش از این حکومت پافشاری داشت که به صورت مستقل با گروه طالبان وارد گفت‌وگو می‌شود؛ تصمیمی که نه مورد حمایت احزاب و منتقدان سیاسی حکومت بود و نه هم از جانب گروه طالبان مورد پذیرش قرار گرفته بود.
امریکا و روسیه نیز از این تصمیم حکومت راضی نبودند. به همین دلیل، هیئت مستقلی را که حکومت به منظور انجام گفت‌وگو با طالبان گماشته بود، برای یک بار هم موفق به دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان این گروه نشد؛ اتفاقی که برای بسیاری‌ها به دست‌مایه طعنه و کنایه به حکومت تبدیل شده بود.
به دنبال فشارهای نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان و همچنان تشدید تلاش‌های مستقل احزاب و چهره‌های سیاسی برای گفت‌وگو با گروه طالبان، حکومت سرانجام دور تازه‌ای از مشورت‌های داخلی را شروع کرد.
حاصل این مشورت‌ها که قریب به دو ماه زمان برده است، تشکیل «شورای رهبری مصالحه» است که در نخستین جلسه خود فیصله کرد که حکومت نیز در نشست آتی قطر شرکت کند.
البته حکومت، بخشی از هیئت گفت‌وگوکننده‌ای در نظر گرفته شده است که قرار است به نمایندگی از تمامی طرف‌ها به شمول حکومت، احزاب، چهره‌های سیاسی، زنان و جامعه مدنی به این نشست اعزام شود.
در نخستین جلسه شورای رهبری مصالحه که روز یک‌شنبه(هژدهم حمل)، در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، روی این موارد توافق شده است:
۱. تعیین خطوط سرخ دولت برای گفت‌وگو با گروه طالبان:
در این مورد یک کمیته به رهبری عبد‌الرب‌رسول سیاف از رهبران سابق جهادی توظیف شده است تا پیش‌نویس خطوط سرخ دولت را برای گفت‌وگو با گروه طالبان تدوین کند.
۲. تهیه پیش‌نویس فهرست اعضای هیئت ملی گفت‌وگوکننده:
در این زمینه نیز یک کمیته به رهبری حبیبه سرابی، معاون شورای صلح تشکیل شده است. این کمیته قرار است پیش‌نویس فهرست اعضای هیئت اعزامی در نشست آتی قطر و هم‌چنان هیئت ملی گفت‌وگوکننده صلح را تهیه کند.
۳. تعیین شرایط عضویت و انکشاف شورای رهبری مصالحه:
در این مورد یک کمیته به رهبری محمدکریم خلیلی رییس شورای عالی صلح، تشکیل شده است و قرار است این کمیته افراد تازه‌ای را برای عضویت در این شورا معرفی کند.
۴. تهیه پیش‌نویس طرزالعمل و لایحه وظایف هیئت گفت‌وگوکننده:
شورای رهبری مصالحه در این زمینه کمیته‌ای را به رهبری معاون دوم ریاست جمهوری، قاضی‌القضات و وزیر عدلیه گماشته است تا پیش‌نویس طرزالعمل و لایحه وظایف هیئت گفت‌وگوکننده صلح را تدوین کنند.
۵. تعیین سخنگو برای شورای رهبری مصالحه:
محمدعمر داوودزی در جلسه روز یک‌شنبه این شورا به عنوان سخنگوی شورای رهبری مصالحه تعیین شده است.
۶. تعیین زمان برگزاری اجلاس بعدی شورای رهبری مصالحه:
اعضای شورای رهبری مصالحه در نخستین نشست خود هم‌چنان فیصله کرده‌اند که نشست دوم این شورا روز چهارشنبه، ۲۱ حمل، برگزار شود. قرار است در این نشست تمامی پیش‌نویس‌های فوق که از سوی کمیته‌های موظف تدوین می‌شود، ارایه و تصویب گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا