آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاستصلح

دیدار رییس جمهور با رهبران؛ تکاپوی دولت برای اجماع در جبهه صلح

دولت افغانستان فرصت بیشتری به دست آورده تا بتواند اجماع ملی را در روند صلح به صورت اساسی و با دقت ایجاد کند. دیدار رییس جمهور با رهبران سیاسی روی همین موضوع شکل گرفته و احتمال می‌رود که در هفته‌های آتی گسترش بیشتر یابد

شامگاه روز گذشته رییس جمهور غنی با محمد کریم خلیلی، محمد یونس قانونی و محمد محقق از رهبران سیاسی کشور دیدار داشت. همچنان روز گذشته رییس جمهور با مارشال دوستم معاون پیشین ریاست جمهوری از طریق تیلفون مکالمه داشت و میزبان رییس و اعضای مجلس نمایندگان در ارگ بود.
به نظر می‌رسد با بن‌بست مذاکره دوحه و تغییر در پالیسی ایالات متحده، حکومت فرصت بیشتر یافته تا روی برخی مسایل مرتبط با روند صلح کار کند. پیش از این پالیسی عجولانه دولت ترامپ در مورد خروج هرچه عاجل، افغانستان را در تنگنا گذاشته بود. از یک طرف درگیری با طالبان و از سوی دیگر فشارهای واشنگتن، سبب شده بود که دولت نتواند به صورت اساسی روی روند صلح کار کند؛ زیرا همانگونه که دیده شد و با تجربه حاصل آمد، ایجاد شورای عالی مصالحه ملی در وضعیتی ایجاد شد که کابل شدیداً با فشار مضاعف جنگ و صلح پنجه در پنجه بود.
اکنون به نظر می‌رسد دولت افغانستان فرصت بیشتری به دست آورده تا بتواند اجماع ملی را در روند صلح به صورت اساسی و با دقت ایجاد کند. دیدار رییس جمهور با رهبران سیاسی روی همین موضوع شکل گرفته و احتمال می‌رود که در هفته‌های آتی گسترش بیشتر یابد.
از جانب دیگر تصویب بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی از سوی مجلس نمایندگان، پایان اعتصاب کاری رانندگان و اتحادیه‌های ترانسپورتی و پایان اعتصاب صرافان در کشور به اصطلاح دل حکومت را از این سو جمع کرده و فضای سیاسی را تلطیف کرده است.
پایان اختلافات با مجلس نمایندگان نیز امتیاز تازه‌ای است که حکومت کسب کرده است. این اختلاف در هفته‌های اخیر کشور را وارد فاز خطرناکی کرده بود. اکنون حکومت و شورای ملی با تفاهم بیشتر می‌توانند به روند صلح توجه کرده و سعی مشترک کنند.
یک مسئله دیگر نیز نباید نادیده گرفته شود و آن این که این رهبران کلاً مربوط حوزه جهاد و مقاومت می‌شوند. با اذعان کرد که روایت جهاد و مقاومت هنوز در افغانستان تعیین کننده است و اقدام تازه حکومت برای ایجاد اجماع ملی از این آدرس، کفه ترازوی نظام را بیشتر تقویت می‌کند؛ زیرا این حوزه در جامعه تشکیل دهنده قاعده هرم بوده و بدون آن راس هرم نظام متزلزل خواهد بود.
شاید در هفته‌های آتی مراجعه رییس جمهور یه این طیف رهبران سیاسی بیشتر شود و به نظر نگارنده، چنین رویکردی هرچند کمی دیر آغاز می‌شود، ولی روی روند جنگ و صلح در کشور اثرات ژرفی می‌گذارد‌ و می‌توند توده‌های دور افتاده از مرکز را علیه تفکر طالبانی به صورت میکانیزه بسیج بسازد. پس دولت افغانستان باید بیشتر به این حوزه توجه کند، اگر می‌خواهد اهرم فشار جدی علیه گروه طالبان و حامیانش داشته باشد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا