آخرین اخبارجهانسیاست

رهبران روسیه و تاجیکستان مسایل امنیتی ناشی از افغانستان را ارزیابی کردند

خبرگزاری دید: رییس جمهور تاجیکستان در سفر به مسکو با رییس جمهور روسیه وضعیت امنیتی آسیای مرکزی را در زمینه افغانستان بررسی کرده، در مورد موضوعات مورد علاقه تبادل نظر و تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که گفت‌وگوها بین ولادیمیر پوتین و امامعلی رحمان با بحث یک به یک بین رهبران آغاز شد و سپس مقامات ارشد روسیه با حضور در این مذاکرات با رایزنی‌ها بر سر یک صبحانه کاری با مشارکت هیئت‌ها ادامه یافت.

پس از مذاکرات، ولادیمیر پوتین یک نشان دولتی فدراسیون روسیه، نشان خدمات درجه سوم به وطن را به رییس جمهور تاجیکستان تقدیم کرده است.

در پی این مذاکرات، بسته‌ای از اسناد در زمینه‌های مختلف میان دو کشور امضا شد.

پس از گفت‌وگوها، ولادیمیر پوتین و امامعلی رحمان بیانیه‌های مطبوعاتی ارایه کردند.

آجندای این گفت‌وگوها شامل وضعیت فعلی و چشم‌انداز توسعه بیشتر همکاری‌های سودمند دوجانبه در تجارت، اقتصاد و فرهنگ و همچنین جنبه‌های کلیدی شراکت استراتژیک دوجانبه، و مسایل کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

پوتین در نشست مطبوعاتی گفته است: در مذاکرات امروز، ما توجه ویژه‌ای به تعامل اقتصادی داشتیم. روسیه به طور سنتی یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری تاجیکستان است. سال گذشته، تجارت ۱۸٫۳ درصد افزایش یافت و به تقریباً ۱٫۵ میلیارد دالر رسید.

وی افزوده است: ما مسئله امنیتی را در آسیای مرکزی، عمدتاً در زمینه افغانستان، تحلیل کردیم. ما توافق کردیم که به تعمیق همکاری‌های دفاعی، نظامی-فنی، مبارزه با تروریزم و مبارزه با مواد مخدر ادامه دهیم. به طور کلی، ما به کار برای حفظ صلح و ثبات در آسیای مرکزی ادامه خواهیم داد.

پوتین همچنین بیان داشته که آن‌ها قصد دارند به استفاده فعالانه از پتانسیل پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در تاجیکستان ادامه دهند.

امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان نیز گفته است: می‌خواهم تاکید کنم که مذاکرات در فضایی سنتی سازنده و قابل اعتماد برگزار شد. ما درباره موضوعات کلیدی تعامل دوجانبه و مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی کنونی مورد توجه دوجانبه بحث کردیم.

وی افزود: کشورهای ما از نزدیک در مقابله با تروریزم، افراط‌گرایی، اعمال رادیکالیزم، قاچاق مواد مخدر، جرایم سایبری و سایر اشکال جرایم سازمان یافته فرامرزی همکاری می‌کنند.

رحمان در بخشی از سخنان خود گفت که تاجیکستان در مورد وضعیت فلسطین، اجرای قطع‌نامه‌های سازمان ملل را تنها راه‌حل مناسب می‌داند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا