آخرین اخبارمنطقه

سلفی برای «شهرت»؛ یا برای «شهوت»؟

عده‌ای از نماینده‌های مجلس ایران در حاشیه تحلیف دکتر حسن روحانی رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، با «فدریکا موگرینی» نماینده اتحادیه اروپا عکس سلفی گرفتند که در پی این اقدام، واکنش های گوناگونی را در پی داشته است. برخی از رسانه‌ها آن را نشانه «ذوق زدگی» و احیاناً «حقارت» آنها تلقی کرده و برخی دیگر هم این کار را به خاطر «شهرت سیاسی» دانسته و عده‌ای، عنوان «نگاه جنسیت‌زده نمایندگان مرد» به آن داده و خواستار نظردهی در این باره شده اند…
مشابه این، خبر سفرِ دونالد ترامپ و دخترش «ایوانکا» به عربستان سعودی بود که سروصدای زیادی در فضای مجازی به راه انداخت؛ چنانکه این سروصداها ناشی از چشم چرانی‌های شاهزادگان سعودی و خواستگاری چندین نفر از شهروندان عربستان سعودی، از دختر متاهل دونالد ترامپ بود.
به گزارش «اسپوتنیک»، اعلام خبر خواستگاری یک شهروند و متعاقب آن خواستگاری عده‌ای زیادی از شهروندان عربستانی از «ایوانکا»، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی به همراه داشته است. اسپوتنیک، علاوه می‌کند از نگاهی به تصاویر و خبرهایی که در فضای مجازی به سرعت توسط کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود می‌توان فهمید که خواستگاری‌ها از «ایوانکا»ی متأهل که مادر سه بچه نیز هست، همچنان ادامه دارد.
با توجه به این گزارش‌ها، بی درنگ آدم به یاد سلفیون داعشی می‌افتد که با پیروی از فتوای به اصطلاح شرعی «جهادالنکاح» جنایات بزرگ و نابخشودنی را مرتکب شدند و با زنان مسلمان و غیرمسلمان مناطق تحت اشغال شان، تجاوز به عنف کردند؛ با آنکه آن زن‌ها متأهل و دارای فرزند هم بودند!
بُروز این چنین موارد،‌ این ذهنیت را نیز تقویت می‌کند که فضای مذهبی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشورهایی مثل عربستان، تا حد زیادی در ایجاد چنین تفکری می‌تواند دخالت داشته باشد و ریشه‌های این گونه تفکرات را باید نخست در فتاوای مفتیان عربستان جست‌وجو کرد؛ چنانکه به نقل از شبکه وصال عربستان، «ناصر‌العمر» مفتی وهابی عربستان اعلام کرده است که:‌ از این پس در صورت عدم وجود غیر محارم برای مجاهدان در سوریه، آنها شرعاً می‌توانند از محارم، از جمله خواهر خود، در قالب جهاد نکاح استفاده کنند.
خباب مروان الحمد، یکی دیگر از آنان گفته است که: انجام این عمل به عنوان جهاد در راه خدا برای زن متأهل جایز است؛ اما نباید همسرش را از موضوع آگاه گرداند تا اینکه احساسات وی جریحه دار نشود(!)، اما اگر شوهر این زن به جهاد نکاحش راضی است دیگر مشکلی در اطلاع وی از مسئله وجود ندارد!
وقتی این فتواهای لجام گسیخته حیوانی را از سوی مفتیان مفت‌خور عربستان می‌خوانیم که به احساسات شوهران زنان هم توجه دارند تا مثلاً این احساسات، جریحه‌دار نشود!‌ نباید تعجب کرد که شهروندان عربستان از عالی گرفته تا عادی، یکی پس از دیگری برای «ایوانکاترامپ» ـ با علم به این که وی متأهل و دارای فرزند هم هست،ـ خواستگار بفرستند و از وی تقاضای ازدواج کنند؛ درحالی‌که در شریعت اسلامی، خواستگاری به منظور عقد دایمی از یک زن متأهل به هیچ وجه جایز نیست. تنها مرجعی که ازدواج را با این‌گونه زن‌ها حلال می‌گرداند، تفکر وهابی ـ داعشی است و بس.
جالب این جاست که به اساس گزارشی که از یک گروه حقوق بشری در سوریه منتشر شده، این زنان بدون هیچ مراسم عقد و نکاح، برای تخلیه شهوات داعشی‌ها،‌ مورد تجاوز قرار می‌گیرند.
حال به این نتیجه می‌رسیم که اگر شهزاده و یا شهروند عربستانی، با دیدن بدن نیمه برهنه «ایوانکا» نمی‌‌تواند جلو طغیان شهوات خود را بگیرد؛ برایند دو عامل اساسیِ اعتقادی و اجتماعی حاکم بر سرزمین عربستان است. عامل نخست،‌ به قیودات و سخت‌گیری‌های اجتماعی آن کشور بر می‌گردد؛ زیرا در عربستان هیچ زنی حق ندارد بدون محرم خود از خانه بیرون شود و یا در کارهای دولتی و اجتماعی به طور گسترده مشارکت داشته باشد؛ اما عامل دوم وجود باورهای وهابی – داعشی در میان جامعه بسته و منجمد آن کشور است. در حقیقت این‌گونه فتواها، نتیجه احساسات شهوانی سرکوب شده آنان در میان اجتماع است که به شکل بسیار افراطی و لجام گسیخته خود را در جامعه نشان می‌دهد.
با توجه به بررسی‌های فوق، سروصدایی که در ارتباط با عکس سلفی گرفتن نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در رسانه‌های داخلی و خارجی خبرساز شد و فضای مجازی جهان را پوشش وسیع داد، چه عواملی باعث گردید که این موضوع، به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل گردد؟
همان‌گونه که نظام حاکم بر عربستان خصوصیات منحصر بفرد خود را دارد، جامعه مذهبی ایران هم خصوصیات مختص به خود را دارد. تنها نقطه مشترک و برجسته‌ای که میان ایران و عربستان وجود دارد، الزام پوشش اسلامی برای زنان در هردو کشور می‌باشد. تا کنون کسی ندیده است که در اماکن مقدسه ایران و یا عربستان زنی بدون پوشش اسلامی در خیابان‌ها و جاده‌ها به گشت و گذار پرداخته باشد؛ برخلاف دیگر کشورهای اسلامی که نظام حاکم بر آن کشورها بر اساس قوانین و مقررات اسلامی نیست و گشت و گذار زنان و دختران بی‌حجاب بلامانع است و توجه کسی را به خود جلب نمی‌کند.
با آنکه «موگرینی» با پوشش نسبتاً اسلامی در میان نمایندگان مجلس ظاهر شده بود، چون یک زن خارجی بود و قسمتی از موهایش هم از زیر روسری نمایان بود، عده‌ای بدون آنکه به عواقب کارشان بیندیشند، و «شیطنت خبرسازی» رسانه‌ها را در نظر بگیرند، تن به این عمل ناخواسته دادند.
اگر از حق نگذریم، و با نگاه عمیق‌تری به عکس‌ها بنگریم، یک حالت غیرعادی ناشی از جنب و جوش و شادی و شعف زایدالوصفی در گرفتن عکس با خانم موگرینی به چشم می‌خورد. بخصوص دست تعارف کسی که به سوی چوکی دراز شده تا جلالتمآب «موگرینی» بر آن اِجلال نزول فرماید و آنسوتَرَک، «ملایی سبحه بردست» با لبی پر از خنده، و نماینده- مردِ میانسالِ دیگری با دیدگان به ظاهر کم‌سو؛ اما غنوده بر یک چوکی دیگر، با دهان باز و چشمانی متمرکز به مبایل، دیده می شود تا سلفی خودش را که با موگرینی گرفته است، خوب و با دقت هرچه تمامتر تماشا کند. همین‌طور بازهم مردانی دیگر که هرکدام مبایل در دست و لبخند بر لب دارند توجه ما را به شدت به خود معطوف می‌کند. ناگفته نباید گذاشت که این گونه صحنه ها در دیگر کشورها کاملاً‌ طبیعی است، پس چرا در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی عادی نباشد؟ آن‌ها بدون اینکه نگاه شهوت‌انگیز به خانم «موگرینی» داشته باشند، صرف به جهت این‌که وی یک شخصیت سیاسی است و از ملت‌های قاره سبز نمایندگی می‌کند، اقدام به سلفی گرفتن با وی، کرده اند. واقعاً حیف نیست که آدم لذت دیدار با چنین شخصیتی را از دست بدهد؟ با این هم، هنوز جای این پرسش باقیست که آیا غیر از «موگرینی» کسی دیگری در این شأن و مرتبت نبود که به قول خودشان، با وی سلفی بیندازند؟
داکتر فضایلی- خبرگزاری دید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا