آخرین اخبارافغانستانسیاست

لطیف نظری:

شیعیان باید راه تعامل را با طا-لبان در پیش بگیرند

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: عبدالطیف نظری معین وزارت اقتصاد امارت اسلامی می‌گوید که در شرایط کنونی جامعه تشیع باید از راه تعامل و گفت‌وگو خواسته‌هایش را پی‌گیری کند.

همزمان با فرارسیدن سیزدهم رجب سالروز ولادت حضرت امام علی، شام روز شنبه (۱۵ دلو) بنیاد پیامبر اعظم محفلی را به همین مناسبت در کابل برگزار کرد.

عبدالطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد امارت اسلامی در این برنامه گفت: کشور ما در شرایطی قرار دارد که با  فرصت‌ها و چالش‌هایی مواجه است.

معین مسلکی وزارت اقتصاد بهترین فرصت کنونی را احیای موقعیت جئولوژیکی افغانستان دانسته و گفت: افغانستان با دو رقیب امریکا یعنی روسیه و چین همسایه است و نیز کشور ما در همسایگی دو ابر قدرت اتمی یعنی هند و پاکستان قرار دارد و امارت اسلامی باید از این موقعیت خاص استفاده کند.

وی ادامه داد، در همسایگی کشور ما ایران است که منبع انرژی می‌باشد و ایران توانسته که گفتمان مردم سالاری اسلامی را در مقابل گفتمان لیبرال دموکراسی به موفقیت برساند.

نظری خاطرنشان ساخت که افغانستان اگر یک سیاست خارجی متوازن را در پیش بگیرد و در عرصه کشمکش های جهانی بی‌طرف باشد موقعیت جئولوژیکی افغانستان به فرصت تبدیل خواهد داشت.

آقای نظری امریکا را در ۲۰ سال گذشته به مداخله د امور افغانستان متهم کرده گفت که امریکا افراد مورد نظرش را به عنوان رییس بر مردم تحمیل می‌کرد.

نطری در حالی این سخنان را مطرح کرده است که بعد از ۲۰ حضور امریکا، نظام جمهوریت در سال ۲۰۲۱ سقوط کرد و طا-لبان برای بار دوم به قدرت رسیدند.

معین مسلکی وزارت اقتصاد، مهم ترین چالش فعلی  افغانستان را مسائل اقتصادی عنوان کرده و مقصر اصلی این مشکلات اقتصادی تحریم‌های غرب را می‌داند.

نظری چالش دوم را در شرایط کنونی ایجاد شکاف‌های قومی از سوی سیاست مداران فراری می‌داند.

وی افزود: سیاست‌مدار هایی که از کشور فرار کردند  صدای مردم نیستند، بلکه صدای مردم کسانی هستند که در شرایط سخت در کشور شان ماندند.

نظری افزود که جامعه تشیع باید ضمن‌ این که وحدت را بین خود حفظ کند، در میان اقوام مختلف افغانستان نیز از نظر اتحاد و همگرایی یک الگو باشد.

وی تاکید کرد که سیاست تعامل، گفت‌وگو و تفاهم به منظور پی‌گیری مطالبات جامعه تشیع باید همچنین وجود داشته باشد، اما این مطالبات باید در چارچوب منافع ملی و در سایه فرایندهای مسالمت‌آمیز دنبال شود.

از سویی هم، محمد اکبری معاون شورای علمای شیعه افغانستان گفت: حضرت امام علی کسی است که پیامبر او را برادر خود خطاب می‌کرد.

معاون شورای علمای شیعه افغانستان افزود که حضرت امام علی یکی از یاران و نزدیکان پیامبر بود که در ترویج و جهانی شدن دین اسلام در سراسر گیتی نقش برازنده‌ داشته است و این موضوع را تمام مسلمانان باور دارند.

آقای اکبری تاکید کرد که باید تمام مشکلات خود را از راه مذاکره و تبادل نظر حل و فصل کنیم تا جامعه عاری از بی‌عدالتی و نابرابری باشد و همه در کنار همدیگر برادرانه زندگی بتوانیم.

گفتنی است که از سیزدهم ماه رجب سالروز میلاد حضرت علی امام اول شیعیان در سراسر جهان گرامی داشت می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا