آخرین اخبارامنیت و حوادثپاکستانمنطقه

طراح حملات تروریستی بر جامعه هزاره در پاکستان بازداشت شد

خبرگزاری دید: رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که طراح اصلی حملات تروریستی علیه جامعه هزاره در پاکستان بازداشت شده است. گفته شده که او عضویت چندین گروه تروریستی از جمله داعش را داشته است.

رسانه‌های پاکستانی امروز چهارشنبه (۱۵ سنبله) گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی این کشور مغز متفکر قتل بیش از ۴۰ تن از هزاره‌ها را هنگام ورود از افغانستان به پاکستان بازداشت کردند.

به نقل از روزنامه ‌نیوز، عبدالباری در چندین حمله مرگبار به هزاره‌ها از جمله در منطقه «مچ» دست داشته است.

این روزنامه همچنین گفته فردی که پیشینه عضویت در چند گروه از جمله طا-لبان افغانستان، لشکر جنگوی و داعش را دارد، پس از سربریدن ۱۱ کارگر هزاره در یک معدن زغال‌سنگ در منطقه مچ در نزدیکی کویته در ۱۴ جدی ۱۳۹۹ تحت پیگرد نهادهای امنیتی قرار گرفت.

مسئولیت این کشتار را گروه داعش برعهده گرفته بود.

به دنبال کشتار تکان‌دهنده این معدنچیان، هزاره‌های پاکستان برای شش روز دست به اعتراضات گسترده زدند.

حدود ۳ هزار نفر در کویته خیابان‌ها را بستند و با گذاشتن اجساد قربانیان در خیابان، تحصن کردند. سرانجام، عمران خان نخست‌وزیر وقت پاکستان به دیدار معترضان رفت و آن‌ها قانع شدند که جنازه‌های مقتولان را دفن کنند و دست از اعتراض بکشند.

در این رویداد مهاجمان شب ۱۳ جدی گروهی از کارگران معدن زغال‌سنگ را در منطقه «مچ» ربودند. ربایندگان شهروندان هزاره را نگه‌داشتند و بقیه کارگران را رها کردند.

نام عبدالباری پس از این کشتار در فهرست افراد تحت پیگرد همه نهادهای امنیتی پاکستان قرار گرفت. از جمله یک نهاد اطلاعاتی او را زیر نظر گرفت تا وقتی که از افغانستان برگردد، دستگیر شود.

گزارش افزوده که او هنگام بازگشت از افغانستان برای دیدار با خانواده‌اش در «مستونگ»، در راه اسپین بولدک به کویته بازداشت شد.

این روزنامه پاکستانی گفته که عبدالباری در این مدت در یک منطقه خارج از حاکمیت قانون در مرز افغانستان به فعالیت خود ادامه می‌داد.

او در سال ۱۳۹۹ از مدرسه‌ای در منطقه «رحیم‌یار خان» پاکستان فارغ‌التحصیل شد. فردی به نام قاری عبیدالله از طرح حمله داعش به هزاره‌ها در منطقه مچ خبر داد.

عبدالباری پذیرفت که این حمله را اجرا کند. این دو فرد با پنج عضو داعش طرح حمله به معدنچیان هزاره را ریختند.

به گزارش ‌نیوز، عبدالباری در یک دهه پیش از حمله هولناک مچ هم در حملات متعدد تروریستی علیه هزاره‌ها دست داشته است. روزنامه افزوده که او در کشتار ۱۴ مسافر هزاره در اکتوبر ۲۰۱۱ دست داشت.

پیش از آن در یک حمله مرگبار انتحاری در سال ۲۰۱۰ در مزار عبدالله شاه هم دست داشت که در آن دست‌کم ۱۰ فرد هزاره کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

عبدالباری در بهار ۱۳۹۲ در حمله‌ای به یک فروشگاه کفش در کویته هم دست داشته که منجر به کشته شدن دست‌کم شش تبعه هزاره شده بود. او از سال ۱۳۹۵ به داعش پیوسته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا