آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

مسعود در مسکو: کلید حل نگرانی‌های منطقه و جهان حکومت مشروع و منتخب در افغانستان است

خبرگزاری دید: احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی در نشست مخالفان طا-لبان در مسکو گفت گزارش ضعیف و ناکامل هماهنگ کننده سازمان ملل در صورت تصویب به وخامت اوضاع می‌افزاید.

احمد مسعود در نشستی که امروز پنجشنبه(٢ قوس) به میزبانی انستیتوت جهان عادل و احزاب روسیه عادل در مسکو تدویر شد، گفت افغانستان در دو سال گذشته به یک سیاه چاله خفقان‌آور و یک بن‌بست تاریک فرو رفته است.

مسعود: افغانستان امروزی زیر تسلط طا-لبان قانون اساسی ندارد، مشروعیت ندارد، پرچم ملی ندارد، نیمی از جمعیت با برداشت غلط از شریعت و دین به زندگی شبیه برده‌ها سوق داده شده و از تمام شئون انسانی محروم گردیده و اقتصادی در شرف سقوط دارد. … قوانین و لوایح ١٠٠ ساله افغانستان به بهانه‌های مختلف ملغی گشته است و در کنار جامعه مدنی و مطبوعات بنیادی‌ترین حقوق انسانی مردم ما حذف شده است.

وی افزود: از شما می‌خواهیم کشور ما را با بسیج داخلی و همکاری شما و دنیا از شرایط فعلی بیرون بسازیم.

رهبر جبهه مقاومت ملی بیان داشت: ما اعتقاد به یک ساختار جامع و یک ابر ساختاری داریم به نام افغانستان. امروز، افغانستان به طا-لبستان تبدیل شده، افغانستان متعلق به یک فرد، گروه و قوم نیست بلکه متعلق به همه مردم افغانستان است. کشوری که با مردم خود نتواند زندگی کند، با منطقه و جهان هم نمی‌تواند همراهی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد که با اجتناب از خشونت و‌ جنگ تلاش کرده مشکل را از راه تفاهم و گفت‌وگو حل بسازد.

مسعود: در طول ٢ سال گذشته شخصاً در طول تقریباً ١٠ سال دولت جمهوری اسلامی افغانستان و در طول ٣٠ سال گذشته مردم افغانستان و دیگران برای حل مشکل افغانستان با طا-لبان بارها وارد گفت‌وگو و مذاکره شدند، اما در طول ٣٠ سال گذشته طا-لبان هر بار گفت‌وگو، مذاکره و صحبت با مردم افغانستان را رد کردند و به تمام تعهدات شان از دوحه تا مسکو و از عشق‌آباد تا کابل زیر پای گذاشتند و همه را نه گفتند.

به گفته وی، قوت افغانستان در احترام به تنوع قومی، فرهنگی، تاریخی و زبانی آن است. هر گروه که بخواهد با حذف دیگران خود را بر مردم تحمیل کند شرم سار تاریخ خواهد بود.

احمد مسعود در زمینه تعامل افغانستان با منطقه و جهان گفت: هرگونه ارتباط با منطقه و هر ارتباط کشورهای منطقه و دنیا با افغانستان باید که استوار به احترام به مردم و خواست مردم افغانستان باشد.

او کلید حل مشکلات و نگرانی‌های منطقه و دنیا را کمک به مردم افغانستان برای رسیدن به یک حکومت مشروع و منتخب توسط خود مردم افغانستان دانست.

رهبر جبهه مقاومت ملی گزارش اخیر فریدون سینیرلی اغلو در مورد افغانستان را «ضعیف» و «ناتکمیل» خواند.

مسعود: متن گزارش نکات ضعیفی دارد که در صورت تصویب به وخامت اوضاع افغانستان خواهد افزود.

او با اشاره به مشکلات در حال رشد که خطری برای مردم، منطقه و جهان است راه‌حل‌هایی را نیز ارایه کرد و گفت: نخست، پذیرفتن و اعتراف به این‌که افغانستان در بحران عمیق و شدید سیاسی، اقتصادی، انسانی و امنیتی قرار دارد. دوم، ایجاد یک چتر بزرگ برای جمع ساختن تمام نیروهای سیاسی برای حل و فصل قضیه است. سوم، سهم‌دهی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی از طریق راه‌اندازی همه‌‌پرسی برای تعیین نوع نظام سیاسی آینده کشور است. چهارم، ایجاد و ساختن نوع حکومت برخاسته از اراده مردم که خودش را حساب‌ده به مردم بداند و هیچ کس فراتر و بالاتر از قانون نباشد.

وی تاکید کرد: من طرفدار جهت گرفتن افغانستان با هیچ یک از قدرت‌ها و بلوک‌های نظامی دنیا نیستم. می‌خواهم افغانستان با اجماع داخلی و ثبات ملی در همسویی با منطقه و جهان سیاست دوستی با همه و دشمنی با هیچ کس را پیشه کند تا خود را از چرخه خشونت و ستیزه‌گری بیرون سازیم.

احمد مسعود ابراز امیدواری کرد که قدم امروز شروع روندی باشد که منطقه و دنیا به رسیدن به صلح واقعی در افغانستان، مردم افغانستان را کمک و یاری کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا