آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمزنانسیاست

نصیراحمد فایق: اتحاد کشورها می‌تواند در راستای تغییر سیاست مقام‌های حاکم بر افغانستان موثر باشد

خبرگزاری دید: سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد گفته که کشورهای عضو این سازمان با یک صدای متحد می‌توانند بر طا-لبان فشار وارد کنند تا سیاست‌های خود را تغییر دهد و به خواسته‌های مردم افغانستان و شرکای بین‌المللی توجه کند.

نصیر احمد فایق این اظهارات را دیروز چهارشنبه (۱۲ میزان) در نشستی درباره‌ حقوق زنان و دختران افغانستان بیان کرده است.

فایق گفته است که وضعیت بد زنان و دختران افغانستان به‌ دلیل اقدامات ظالمانه‌ طا-لبان وخیم است.

او تأکید کرده است که جامعه‌ بین‌المللی باید در همبستگی با زنان بایستد، صدای‌شان را تقویت کند و به ‌طور خستگی‌ناپذیر برای احیای حقوق و کرامت شان تلاش کند.

فایق گفته است که کشورهای عضو می‌توانند طیف وسیعی از ابزارها، از جمله تحریم‌های هدفمند برای نقض حقوق بشر و تلاش برای تدوین و به رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی را به‌کار گیرند.

او افزوده است: «یک صدای متحد می‌تواند بر طا-لبان فشار وارد کند تا سیاست‌های‌شان را تغییر دهند و به خواسته‌های مردم افغانستان و شرکای بین‌المللی توجه کنند‌. …ما نباید این بی‌عدالتی بزرگ را نادیده بگیریم. ما باید برای پایان‌دادن به رنج زنان و دختران افغان تحت حاکمیت طا-لبان متحد شویم».

طا-لبان در این دو سال محدودیت‌های جدی علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند. این محدودیت‌ها با اعتراضات جهانی مواجه است، اما با آن‌هم طا-لبان از سیاست‌های‌شان عقب‌نشینی نکرده‌اند.

به ‌تازگی هشتاد کشور جهان در یک بیانیه‌ مشترک خواستار لغو محدودیت‌های طا-لبان علیه زنان و دختران افغانستان شده‌اند.

این بیانیه از سوی نمایندگی امارات متحده عربی در نشست کمیته‌ سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شده است.

امضاکنندگان این بیانیه از تأثیرات دستورات طا-لبان بر زندگی زنان ابراز نگرانی کرده‌ و از این گروه خواسته‌اند که به ‌صورت فوری تمام فرامین و دستوراتی را که حقوق و آزادی‌های زنان را نقض می‌کند، لغو کند.

آنان همچنین از طا-لبان خواسته‌اند که به حقوق بشری زنان و دختران افغانستان احترام بگذارند و آن را رعایت کنند و به زنان و دختران اجازه بدهند که در جامعه‌ افغانستان مشارکت و حضور داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا