آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

فارن پالیسی: چین نمی‌خواهد جای خالی امریکا را در افغانستان بگیرد

پنتوچی و پیترسن می‌گویند که نگاه چین به افغانستان هنوز هم امنیتی محور و معطوف به جلوگیری از حملات جنگجویان ایغوری به چین است

فارن پالیسی: چین نمی‌خواهد جای خالی امریکا را در افغانستان بگیرد

خبرگزاری دید: نشریه امریکایی فارن پالیسی در تحلیلی نوشته که چین آماده نیست نقش امریکا را در افغانستان بازی کند و جای خالی واشنگتن را در افغانستان پر نماید.
با این حال، فارن پالیسی در ادامه نوشته: این در حالیست که چین با توجه به تهدیدهای امنیتی جنگجویان ایغور در همسایگی‌اش، به ناگزیر باید به عنوان یک قدرت پیش قدم در افغانستان عمل کند.
رافائلو پنتوچی و الکساندروس پیترسن در فارن پالیسی نوشتند که در گذشته، پاسخ چین به تهدیدهای امنیتی از ناحیه افغانستان تقویت امنیت سرحدات و جلوگیری از رخنه جنگجویان ایغوری به خاکش بوده است.
آنها می‌افزایند: «چین همیشه خود را میزبان بحث‌ها مطرح ساخته اما از ایفای نقش میانجی حذر کرده است. به بیان دیگر، چین می‌خواهد در قضیه[افغانستان] حضور داشته باشد، اما نمی‌خواهد به عنوان یک بازیگرکلیدی با دیگر بازیگران تعامل کرده و آنان را مجبور کند که مسایل خود را در رابطه[ به افغانستان] حل کنند».
از نظر آنها، چین علاقه‌ای به درگیر شدن در سیاست و مشکلات افغانستان ندارد و «تصمیم استراتژیکش این است که همچنان از حاشیه وضعیت را نظاره کند».
چین پس ازمشاهده اولین نشانه های خروج امریکا از افغانستان در سال ۲۰۱۲ سیاست فعالتری را در افغانستان در پیش گرفت. از یکسو، روابط خود را با حکومت مرکزی افغانستان تقویت کرد و از جانب دیگر روابطش را با طا-لبان گسترش داد که به گفته نویسندگان، در مناطق تحت کنترول شان تعداد زیادی از جنگجویان مسلمان ایغور حضور داشتند.
با این که چین در دولت پیشین و دولت طا-لبان ثبات افغانستان را مهمترین گزینه برای دفع تهدیدهای امنیتی برای خود به حساب آورده است، اما از نظر نویسندگان مقاله، چین حاضر نشده است طا-لبان را به رسمیت بشناسد. تحلیلگران چینی به فارن پالیسی گفتند که چین امیدی به تشکیل حکومت فراگیر توسط طا-لبان در افغانستان ندارد و وقوع بی ثباتی را در این کشور پیش‌بینی می‌کند.
پس از تسلط طا-لبان بر افغانستان، حکومت‌های چین و پاکستان روی پیوستن افغانستان به پروژه راه و کمربند، و مشخصاً دهلیز اقتصادی چین و پاکستان صحبت کرده اند. اما، پنتوچی و پیترسن می‌گویند که نگاه چین به افغانستان هنوز هم امنیتی محور و معطوف به جلوگیری از حملات جنگجویان ایغوری به چین است.
از نظر آنها، مقامات و سرمایه گذاران چینی از اهمیت بازار و گسترش داد و ستد تجاری با افغانستان بارها سخن گفته‌اند، اما در عمل اتفاق خاصی در روابط دو کشور رخ نداده است. تا هنوز از سرمایه گذاری ملموس چین در افغانستان خبری نیست و صادرات افغانستان به چین به جلغوزه محدود است. تاجران افغان ویزه چین را دریافت کرده نمی‌توانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا