آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش‌ گسترده داخلی و خارجی به حمله تروریستی بر سفارت روسیه در کابل

خبرگزاری دید: جناح‌های داخلی، کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی حمله بر سفارت روسیه را در کابل محکوم کرده و بر مبارزه مشترک علیه همه اشکال تروریزم تأکید کردند.


به دنبال حمله تروریستی روز گذشته بر سفارت روسیه در کابل که ۲۰ تن، به شمول دو دیپلمات روس کشته و زخمی شدند، جریان‌های سیاسی داخلی، کشورهای منطقه و جهان این حمله را تروریستی خوانده بر مبارزه مشترک علیه تروریزم پافشاری کردند.
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله، از کشورهای جهان خواسته است که در مبارزه با تروریزم مردم افغانستان را یاری کنند.
داکتر عبدالله عبدالله نیز با نشر توییتی، حمله بر سفارت روسیه را تروریستی خوانده و محکوم کرده است.
مقام‌های طا-لبان نیز این حمله را محکوم کرده و بر تدابیر بیشتر امنیت سفارت‌های مختلف در کابل تاکید کرده‌اند.
در همین حال، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد به شدت این حمله را تقبیح کرده و ضمن ابراز تسلیت به قربانیان و خانواده‌های این رویداد، خاطرنشان کرد: هرگونه حمله علیه افراد ملکی و تأسیسات ملکی، از جمله ماموریت‌های دیپلماتیک تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی به شدت ممنوع است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی به دولت روسیه و ابراز همدردی با قربانیان این حمله تروریستی، از مقام‌های طا-لبان خواست اقدامات جدی‌تری را برای تأمین امنیت سفارت‌خانه‌ها و ماموریت‌های دیپلماتیک در افغانستان روی دست گیرند.
توماس ویست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان حمله انتحاری در بیرون سفارت روسیه در کابل را تروریستی خواند و آن را محکوم کرد.
ویست با نشر توییتی گفت: من عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیانی که کشته یا زخمی شده‌اند ابراز می‌کنم.
توماست ویست این حمله تروریستی را بی‌معنا خوانده و گفته است: این خشونت هیچ هدفی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای حمله به ماموریت‌های دیپلماتیک را مایه نگرانی خوانده و با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.
وی در بیانیه‌ای گفت: پاکستان تروریزم را در همه اشکال و مظاهر آن محکوم می‌کند و بر عزم خود برای از بین بردن این تهدید تاکید می‌کند. بلای تروریزم یک تهدید رایج است که به تلاش‌های هماهنگ برای مقابله موثر با آن نیاز دارد.
آذربایجان در واکنش به این حمله تروریستی گفت که تمامی اشکال و مظاهر تروریزم به شدت محکوم است.
وزارت خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سوء‌قصد به جان دیپلمات‌ها «غیرقابل قبول» است.
امارات متحده عربی نیز در بیانیه‌ای گفت که این «اقدامات جنایتکارانه» را به شدت محکوم می‌کند و تمام اشکال خشونت و تروریزم را با هدف بی‌ثبات کردن امنیت و در تضاد با ارزش‌ها و اصول اخلاقی و انسانی رد می‌کند.
ترکیه نیز در بیانیه‌ای این حمله را مرگبار خواند و گفت به شدت آن را محکوم می‌کند.
گفتنی است که مسئولیت این حمله تروریستی را گروه داعش شاخه خراسان به دوش گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا