آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

پاکستان جلغوزه افغانستان را به نام خود صادر می‌کند

خبرگزاری دید: مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گویند که پس از بسته شدن دهلیزهای هوایی، اکنون جلغوزۀ افغانستان تنها به پاکستان صارد می‌شود و از آنجا به نام جلغوزۀ پاکستانی به کشورهای دیگر به فروش می‌رسد.

پاکستان جلغوزه افغانستان را به نام خود صادر می‌کند

بر اساس معلومات اتاق تجارت و سرمایه گذاری، هر سال افغانستان تا ۳۰ هزار تن جلغوزه تولید می‌کند که سال‌های گذشته به چین، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب، هند و پاکستان از طریق هوا و زمین صادر می‌شد.
خانجان الکوزی یکی از اعضای هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به رسانه‌ها گفت: تا پایان سال گذشته تقریباً ٩ هزار تن جلغوزه صادر شد و امسال که ۲۰۲۲ است تنها مسیر پاکستان باز است و جلغوزۀ ما به آنجا صادر می‌شود و متاسفانه در پاکستان پس از پروسس به نام جلغوزۀ پاکستانی به خارج می‌رود و اکنون هم مشکلاتی پیش آمده، اینکه چینایی‌ها قبول نمی‌کنند و می‌گویند که از طریق پاکستان به ما نیاید و آرم پاکستان روی آن نباشد.
وی افزود که صادرات از افغانستان به کشورهای خارجی از طریق دهلیزهای هوایی از بیش از ده ماه گذشته به حالت تعلیق درآمده است.
الکوزی در ادامه بیان داشت: در گذشته دهلیزهای هوایی برای صادرات وجود داشت، به ویژه برای جلغوزه قرارداد منظم با چین بسته شده بود که حکومت گذشته سبسایدی ۶۰ تا ۷۰ درصدی را در نظر گرفته بود. در آن زمان صادرات جلغوزۀ ما با مشکلی مواجه نبود و به طور عادی صادر می‌شد. دهلیزهای هوایی ما اواخر سال گذشته با به قدرت رسیدن طا-لبان غیرفعال شد.
گفتنی است که چین به صادر شدن جلغوزه افغانستان به نام پاکستان اعتراض کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا