آخرین اخبارافغانستانسیاست

پاکستان: مقام‌های طا-لبان دلیل بسته ماندن تورخم را می‌دانند

خبرگزاری دید: سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به اعلامیه وزارت خارجه افغانستان در پیوند به بسته ماندن مرز تورخم، می‌گوید که مقام‌های حاکم بر کابل دلیل آن را می‌دانند.

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه‌ پاکستان امروز دوشنبه (۲۰ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای طا-لبان را متهم به ساخت تأسیسات در خاک پاکستان کرده و گفته است که این کشور نمی‌تواند ساختن هیچ ساختمانی را توسط طا-لبان در داخل خاک خود بپذیرد، زیرا این بناها حاکمیت پاکستان را نقض می‌کند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه‌ پاکستان بیانیه‌ وزارت خارجه‌ طا-لبان را درباره‌ مسدود بودن گذرگاه تورخم «تعجب‌آور» خوانده و گفته است که مقام‌های طا-لبان دلایل بسته‌شدن مرز پاکستان و افغانستان را به‌ خوبی می‌دانند.

این در حالی است که گذرگاه تورخم هفته‌ گذشته پس از درگیری طا-لبان و مرزبانان پاکستان مسدود شد.

پیش‌تر وزارت خارجه‌ طا-لبان گفت که تورخم از سوی پاکستان پس از شلیک نظامیان آن کشور بر نیروهای طا-لبان که در حال ترمیم یک پاسگاه امنیتی بودند، مسدود شده است.

طا-لبان همچنین گفته بودند که این گروه «بستن دروازه‌ تورخم از جانب پاکستان و شلیک بر نیروهای امنیتی افغان (طا-لبان) را اقدامات خلاف حسن همجواری می‌دانند».

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه‌ پاکستان گفته که روز چهارشنبه، زمانی که طا-لبان از ساخت تأسیسات «غیرقانونی» منع شدند، به‌جای حل مسالمت‌آمیز، به تیراندازی بی‌رویه متوسل شدند و پاسگاه‌های نظامی پاکستان را هدف قرار دادند و همچنین به زیرساخت‌های مرزی تورخم آسیب رساندند.

او افزوده: «چنین تیراندازی‌های بی‌دلیل و بی‌رویه به پاسگاه‌های مرزی پاکستان تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست».

سخنگوی وزارت خارجه‌ پاکستان گفته که شلیک بی‌دلیل نیروهای امنیتی مرزی طا-لبان همواره عناصر تروریستی را جسورتر می‌کند.

به‌ گفته‌ او، این عناصر در داخل افغانستان از پناهگاه‌هایی برخوردار هستند.

او علاوه کرده است که پاکستان به خویشتن‌داری و اولویت‌ دادن به گفتگو در مواجهه با «تحریکات مداوم و غیرقابل توجیه» نیروهای طا-لبان در گذرگاه تورخم ادامه داده است. او گفته که تورخم در زمان درگیری‌های مرزی یا استفاده از خاک افغانستان برای حملات تروریستی علیه پاکستان مسدود می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه‌ پاکستان در اعلامیه‌ خود افزوده که اعلامیه وزارت خارجه‌ طا-لبان حاوی برخی اظهار نظرهای بی‌ربط و توصیه‌های ناخواسته در مورد اقتصاد و تجارت خارجی پاکستان است.

او گفته که در چند دهه‌ گذشته، پاکستان تجارت ترانزیتی افغانستان را تسهیل کرده است و این کار را ادامه خواهد داد.

خانم بلوچ افزوده که پاکستان نمی‌تواند اجازه‌ سوءاستفاده از توافق‌نامه‌ تجارت ترانزیتی را بدهد.

این در حالی است که وزارت خارجه‌ طا-لبان گفته بود که پاکستان برخلاف تعهدات قبلی، عرف حاکم و قوانین بین‌المللی، «بیش‌تر اوقات در بندر کراچی مشکلات ایجاد می‌کند و همزمان با رسیدن محصولات زراعتی و میوه‌جات افغانستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد».

به‌گفته‌ این وزارت، پاکستان در این اواخر صدها کانتینر اموال و عراده‌جات افغانستان را «به بهانه‌ فهرست حساس (Sensitive list)» در بندر کراچی متوقف ساخته است.

سخنگوی وزارت خارجه‌ پاکستان در ادامه افزوده است که کشورش آماده است تا همه مسائل و نگرانی‌های دوجانبه را از طریق گفتگوی سازنده حل کند.

او گفته: «ما از مقام‌های افغان انتظار داریم که به تمامیت ارضی پاکستان احترام بگذارند و اطمینان حاصل کنند که خاک افغانستان به‌عنوان سکوی پرتاب برای حملات تروریستی علیه پاکستان استفاده نمی‌شود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا