آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

پمپئو: اشرف غنی «بدترین» رهبر و «متقلب تمام عیار» بود، حالم را به هم‌ می‌زد!

خبرگزاری دید: مایک پمپئو وزیر خارجه سابق امریکا در کتابش-هرگز کوتاه نیا- که به تازگی منتشر شده، گفته که اشرف غنی بدترین رهبر و متقلب تمام عیار بود. پمپئو گفته که رهبران زیادی دیدار داشته و اشرف غنی از همه بدتر بوده است.

کتاب «هرگز کوتاه نیا»، نوشته مایک پامپئو، وزیر خارجه حکومت دونالد ترامپ به تازگی منتشر شده است.

پمپئو در بخشی از کتابش نوشته: «غنی متقلبی تمام‌عیار بود که برای رسیدن به قدرت جان سربازان امریکا را هدر داد؛ هرگز آماده نبود برای کشورش ازخودگذری کند و خطر را بپذیرد. حالم را به‌هم می‌زد».

او که در زمان ماموریتش به عنوان وزیر خارجه امریکا، پیمان صلح ایالات متحده و طا-لبان امضا شد، بخش‌هایی از این کتاب را به افغانستان اختصاص داده است.

آقای پمپئو نوشته است وقتی مذاکرات صلح با طا-لبان شدت گرفت، اشرف غنی همیشه یک مشکل بر سر راه مذاکرات بود.

مایک پمپئو در این کتاب می‌نویسد: «من با رهبران زیادی دیدار کردم، اما اشرف غنی بدترین‌شان بود. این را که می‌گویم، به خوبی منظور را توضیح می‌دهد وقتی ولادیمیر پوتین، شی جینگ پینگ و کیم جونگ اون (رهبران روسیه، چین و کوریای شمالی) در فهرست باشند».

او در کتابش می‌گوید اشرف غنی و عبدالله عبدالله به باندهای فساد اجازه دادند که میلیون‌ها دالر از کمک‌های امریکا را دزدی کنند.

اشرف غنی رییس‌ جمهور پیشین افغانستان در نیمه اگست ۲۰۲۱ از کابل فرار کرد و با گریختن او افغانستان به دست طا-لبان سقوط کرد. عبدالله عبدالله شریک او در حکومت وحدت ملی بود و در دور دوم ریاست‌ جمهوری آقای غنی، رئيس شورای عالی مصالحه افغانستان شد.

مایک پمپئو درباره اشرف غنی می‌نویسد: اشرف غنی، در میان رهبران افغان فاقد اعتبار بود و هرگز یک رهبر مناسب برای آن کشور جنگ‌زده و چند پارچه نبود.

به باور وزیر خارجه اسبق امریکا، آقای غنی «در امریکا، بیشتر از افغانستان دوستانی داشت». او می‌گوید: من بارها برایش یادآوری کردم و سعی کردم او تغییر کند اما فایده نداشت.

مایک پمپئو در بخشی از این کتاب درباره رییس‌جمهور پیشین افغانستان نوشته است که اشرف غنی در میان مردم افغانستان و رهبران سیاسی این کشور، اصلاً محبوبیت نداشت و فاقد اعتبار بود.

او می‌گوید: «هربار که با رهبران سیاسی و حتی نمایندگان طا-لبان دیدار می‌کردم، از غنی شکایت داشتند. غنی بیشتر عمر خود را در امریکا، سازمان‌های لابیگری واشنگتن، و حلقات سیاسی و اکادمیک امریکا گذرانده بود و رهبر مناسب برای افغانستان نبود».

وزیر خارجه پیشین امریکا اخیراً نیز در مصاحبه‌ای گفت که اشرف غنی با روند صلح مخالف بود و در انتخابات بیشتر از رقیب خود تقلب کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا