آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهم

پیام شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان درصد و سومین سالروز دوستی افغانستان و ترکیه

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با صدور بیانیه ای به مناسبت صد و سومین سالروز دوستی افغانستان و ترکیه گفته است: “صدو سه سال قبل در اول مارچ ۱۹۲۱ نخستین توافقنامۀ همکاری و اتحاد میان افغانستان و ترکیه توسط سران مترقی و پیشگام دو کشور به امضا رسید و از آن زمان مناسبات میان دو کشور حسنه و مبتنی بر همکاری‌های مثبت و سازنده در عرصه‌های مختلف بوده است.”

متن پیام:

صدو سه سال قبل در اول مارچ ۱۹۲۱ نخستین توافقنامۀ همکاری و اتحاد میان افغانستان و ترکیه توسط سران مترقی و پیشگام دو کشور به امضا رسید و از آن زمان مناسبات میان دو کشور حسنه و مبتنی بر همکاری‌های مثبت و سازنده در عرصه‌های مختلف بوده است.

همکاری در عرصه‌های اداری، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی، صحی و فرهنگی میان دو کشور وجود داشته است. دولت و مردم افغانستان در جریان جنگ رهایی بخش مردم ترکیه در کنار برادران ترک خود ایستادند و از آنان حمایت کردند.

افغانستان یکی از اولین کشورهایی بود که مجلس ملی کبیر ترکیه را به رسمیت شناخت و در مجامع بین المللی همواره حامی و یاور کشور دوست و برادر ترکیه بوده است. کشور دوست و برادر ترکیه در تمام سال‌های گذشته افغانستان را در عرصه نوسازی و توسعه حمایت کرده و در عرصه آموزش و تحصیلات یک گزینه بسیار مناسب و مورد علاقه برای نسل جوان افغانستان بوده است. این همکاری‌ها به خصوص در بیست سال نظام جمهوریت در افغانستان بیش از هر زمان دیگر چشم‌گیر و هم‌چنین موثر بوده است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان ضمن گرامی‌داشت فرا رسیدن صدو سومین سال‌روز دوستی و روابط دیپلماتیک دو کشور از حمایت‌های همیشگی دولت و ملت ترکیه از افغانستان قدردانی می‌کند و بر آن‌ ارج می‌نهد. شورا هم‌چنین امیدوار است که کشور دوست و برادر ترکیه با توجه به تحولات اخیر و عمیق‌تر شدن بحران کشور ما، از مجاری مختلف دیپلماتیک و فرصت‌هایی که در دست دارد، تلاش مضاعف نموده و مردم افغانستان را در برون رفت از وضعیت کنونی همکاری نماید.

بدون شک ترکیه به عنوان یکی از کشورهای بزرگ منطقه و جهان اسلام می‌تواند هم از لحاظ سیاسی در روند کنونی نقش مهم داشته باشد و هم در جهت حمایت از مهاجرین افغانستان و تسهیل زمینۀ تعلیم و تحصیل جوانان افغانستان بیش از گذشته سهم بگیرد. بنابراین ما یک بار دیگر ضمن قدردانی از حمایت‌های گذشته، از کشور دوست و برادر ترکیه می‌خواهیم که در شرایط دشوار کنونی از روند اخراج مهاجران افغانستانی از این کشور جلوگیری نماید. هم‌چنین انتظار داریم که مردم ما را در رسیدن به یک دولت مشروع، قانونمند و متعهد به ارزش‌های اسلامی و بین المللی یاری رساند.

پایان پیام.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا