آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهم

کانگرس آمریکا : مانع شود؛ بلینکن را بازداشت می‌کنیم 

خبرگزاری دید: رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است؛ اگر آنتونی بلینکن وزیر خارجه همچنان مانع دسترسی به اسناد خروج فاجعه‌بار از افغانستان شود، او را بازداشت می‌کند. وی گفته است که با گذشت بیش از ۲ سال از خروج امریکا از افغانستان، هنوز وزارت امور خارجه این کشور «سیاست را به سیاست» انتخاب می‌کند.


مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای نگاشته است؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور از دسترسی کانگرس برای دریافت اسناد خروج فاجعه‌بار از افغانستان ممانعت کرده است.
وی گفته است که با گذشت بیش از ۲ سال از خروج امریکا از افغانستان، هنوز وزارت امور خارجه این کشور «سیاست را به سیاست» انتخاب می‌کند.
در این نامه آمده است: “این وحشتناک است که بیش از دو سال پس از خروج مرگبار و پر هرج‌و‌مرج، این وزارت همچنان سیاست را به سیاست انتخاب می‌کند.”
مک‌کال افزوده است که اگر بلینکن یافته‌های تیم «بررسی پسا-اقدام» را تا ۶ مارچ به کمیته‌اش ارایه نکند، او را به اتهام «تحقیر کانگرس» بازداشت خواهد کرد.
رییس کمیته روایط خارجی مجلس نمایندگان امریکا تصریح کرده است: وزارت امور خارجه با حسن‌نیت مذاکره ننموده و هم از احضاریه ماه جولای ۲۰۲۳ کمیته پیروی نکرده و هم تعهد شخصی ۱۱ اگست را برای همکاری با این تحقیقات انجام نداده است.
دسترسی به این یافته‌ها، کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا را کمک می‌کند که تحقیقات خود را در مورد خروج از افغانستان تکمیل و قوانین را برای جلوگیری از تکرار «اشتباهات فاجعه‌بار» ایجاد کند.
براساس این گزارش، اگر مک‌کال به تهدید خود در این مورد عمل کند، این اولین بار در تاریخ امریکا خواهد بود که یک وزیر خارجه به اتهام «توهین به کانگرس» بازداشت می‌شود.
این در حالی است که وزارت خارجه امریکا در ماه جولای گذشته گزارش ۸۷ صفحه‌ای را در مورد خروج این کشور از افغانستان که منجر به تسلط دوباره طا-لبان بر کشور شد، منتشر کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا