آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمرسانه‌هازنان

گزارش‌گران بدون مرز: رهبر طا-لبان به اقدامات سرکوب‌گرانه یایان دهد

خبرگزاری دید: سازمان گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر نسبت به اعمال محدودیت‌های شدید علیه آزادی بیان و رسانه ابراز نگرانی کرد و از رهبر طا-لبان خواست به این اقدامات سرکوب‌گرانه نقطه پایان بگذارد. گزارشگران بدون مرز (RSF) به تازگی در بیانیه‌ای از افزایش نگران‌کننده محدودیت‌های اعمال شده بر روزنامه‌نگاران، در مورد پوشش زنان روزنامه‌نگار، محدودیت دسترسی زنان به رسانه‌های سمعی و بصری و ممنوعیت فیلمبرداری یا عکاسی از مقامات طا-لبان، ابراز نگرانی کرد.


در بیانیه این سازمان آمده است که سرکوب در افغانستان همچنان تشدید می‌شود و به طور خاص دسترسی زنان به رسانه‌ها، چه به عنوان روزنامه‌نگار و چه به عنوان شنونده و تماشاگر را هدف قرار می‌دهد.


به تازگی والی قندهار در جنوب افغانستان، فیلمبرداری از رهبران محلی طا-لبان را ممنوع کرده است. همچنین رییس پولیس ولایت خوست تماس زنان را در حین پخش برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی ممنوع کرده است.


به طور گسترده‌تر، در سطح ملی وزیر امر به معروف و نهی از منکر محدودیت‌های پوشش را برای زنان روزنامه‌نگار تشدید کرده است و به آن‌ها دستور داده که پوشش سیاهی داشته باشند که فقط چشمان‌شان را نشان دهد.


در بیانیه گفته شده است: در زمانی که روزنامه‌نگاران در حال حاضر زیر یوغ سرکوب شدید، سانسور و خودسانسوری هستند، محدودیت‌های محلی جدید که می‌تواند به بقیه کشور گسترش یابد، و محدودیت‌های ملی، چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان را بیشتر ویران می‌کند. سکوت صدای شنوندگان و بینندگان زن در خوست، ممنوعیت تصاویر مقامات در قندهار و محدودیت‌های شدید پوشش برای خبرنگاران زن در این کشور، همه نشانه‌های نگران کننده‌ای از سخت‌گیری ایدیولوژیک طالبان است که به ویژه زنان روزنامه‌نگار را هدف قرار داده است.


این سازمان از هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان خواست به این اقدامات سرکوب‌گرانه پایان دهد.
از زمانی که طا-لبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره قدرت را به دست گرفتند، محدودیت‌های متعدد بر روزنامه‌نگاران به شدت آزادی مطبوعات را محدود کرده است.
افغانستان در فهرست جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۳ از میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۵۲ قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا