آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

دست رد طالبان بر سینه حکمتیار

روز گذشته گروه طالبان اعلام کردند که با واگذاری مناطقی از سوی حکومت افغانستان به این گروه مخالف است. پیش از این گلبدین حکمیتار گفته بود که حکومت برای مصالحه با طالبان بخش‌هایی از کشور را به طالبان واگذار کند.
گروه طالبان در بیانیه‏‌شان تاکید کردند که خارجی‌ها نیز تلاش دارند تا با ایجاد جزایر قدرت، افغانستان را به سمت تجزیه سوق دهند.
به گزارش خبرگزاری دید، گلبدین حکمتیار سال گذشته پس از ۲۱ سال وارد کابل شد و بربنیاد اظهارات ریاست جمهوری، با پیوستن آقای حکمتیار ناامنی‌های کشور کاهش خواهد یافت.
در حال حاضر، تنها متحد سیاسی حکمتیار در افغانستان ارگ ریاست جمهوری است که در برابر صحبت‌های جنجالی او سکوت اختیار می‌کند.
گروه طالبان در حالی طرح رهبر حزب اسلامی را رد می‌کند که آقای حکمیتار، این روز ها با تنش‌های درون حزب دست و پنجه نرم می‌کند .
طالبان نیز با صدور بیانیه‌ای در سایت «الاماره» در واکنش به این موضوع تاکید کرده‌اند: امارت اسلامی نیازی به واگذاری مناطقی از سوی دولت افغانستان ندارد؛ زیرا بر لزوم اتحاد و یک پارچگی افغانستان تاکید دارد.
در بیانیه آمده است که طالبان بخش‌های وسیعی از این کشور را در اختیار دارند و مابقی مناطق را نیز به زودی تصرف خواهند کرد، بنابراین با طرح واگذاری بخشی از افغانستان در ازای صلح موافق نیستند.
طالبان در این بیانیه تاکید کرده‌اند که مردم افغانستان از هر قوم و زبانی با هم برادرند، اما برخی‌‌ در حمایت از طرح بیگانگان برای ایجاد اختلاف بین مردم این کشور تلاش می‌کنند.
پیش از این، محمد یونس قانونی نیز در واکنش به طرح واگذاری بخش‌هایی از کشور به گروه طالبان، گفته بود این طرح قومی است و زمینه تجزیه را فراهم می‌کند.
به باور آقای قانونی، هیچ سلاحی کشنده‏تر از نفاق قومی در افغانستان نیست.
نزدیک به دو هفته پیش، نیویورک‌تایمز گزارش داد که گلبدین حکمتیار از ایجاد «مناطق امن» زیر کنترول طالبان به عنوان یک راه حل صحبت کرده است.
در همین حال، عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی کشور گفته بود اگر برخی از ولایات به طالبان واگذار شود، هیچ کمکی به صلح نمی‌کند و مجاهدین اجازه نمی‌دهند که افغانستان به سمت تجزیه و جنگ قومی پیش برود.
اسماعیل خان از بزرگان جهادی در غرب کشور نیز در واکنش به مسایل مطرح شده در باره صلح با طالبان گفته است که اگر طالبان با حکومت وارد گفت‌وگو نمی‌شوند، با مجاهدین پشت میز حاضر شوند.
با این همه، آنچه تاکنون رخ داده دست ردی است بر سینه گلبدین حکمتیار که چند روز پیش به نمایندگی از طالبان گفته بود، آنان به صلح حاضر می‌شوند ولی برخی مناطق برای آن‌ها به صورت خود مختار داده شود.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا