آخرین اخبارافغانستانسیاست

استقبال شورای مقاومت ملی برای نجات از گزارش دیده‌بان حقوق بشر

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان از گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر در مورد «نقض گسترده حقوق بشر» در پنجشیر استقبال کرده است. این شورا همچنان از تشکیل جلسه برای انسجام و هماهنگی جریان‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌ها خبر داده است.

استقبال شورای مقاومت ملی برای نجات از گزارش دیده‌بان حقوق بشر

در این اعلامیه شورای مقاومت ملی برای نجات بر تامین امنیت و عدالت اجتماعی در افغانستان تاکید شده است.
در بخشی از اعلامیه به استقبال از گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر آمده که «در این نشست در مورد گزارش اخیر سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر و برگشت بعضی مقام‌های حکومت پیشین به کشور بحث‌وتبادل‌نظر صورت گرفت.»
در اعلامیه شورای مقاومت ملی برای نجات، طا-لبان به «نقض گسترده حقوق بشر در پنجشیر و بغلان و تخار و سایر ولایات» متهم شده و اعلامیه ادعا نموده که در این ولایات نقض حقوق بشر به گونه گسترده جریان دارد.
در این اعلامیه، همچنان ادعا شده که نیروهای طا-لبان در پنجشیر و برخی نقاط دیگر خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی دست به بازداشت خودسرانه افراد، تلاشی خانه به خانه و شکنجه و آزار مردم پرداخته‌اند.
این اتهامات اما کلاً از جانب سخنگویان و مقامات طا-لبان تکذیب شده و پروپاگندای تبلیغاتی خوانده شده است.
اخیراً ملا ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان در اعلامیه‌ای که در واکنش به گزارش خیر دیده‌بان حقوق بشر نشر کرد، گفته است که تمام این گزارش کذب محض و تبلیغات و پروپاگندا علیه امارت اسلامی است.
با این حال، اعلامیه شورای مقاومت ملی برای نجات در واکنش به اظهارات اخیر والی کابل گفته است: « این اظهارات جان مردم افغانستان را بیش‌تر از هر زمانی به خطر انداخته و با وارد ساختنِ اتهام‌های من‌درآوردی و بی‌بنیاد، زمینۀ شکنجه و قتل مردم را فراهم می‌سازد.»
همچنان در این اعلامیه آمده: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان از گزارش یادشده و موضعِ منصفانۀ سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر مبنی بر روی‌دست‌گیری فشارهای بیش‌تر و وضع محدودیت‌های سفر برای گروه طا-لبان استقبال نموده…».
با این همه، مقامات و سخنگویان طا-لبان هرگونه نقض حقوق بشر در پنجشیر و بغلان و تخار را رد کرده و می‌گویند که هیچ مشکلی در این مناطق نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا