آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

استیضاح ترامپ؛ سفیر امریکا در اوکراین خلاف اظهارات ترامپ سخن زد

در جنجال اخیر مبنی بر احتمال استیضاح دونالد ترامپ از سوی کنگره امریکا، سفیر پیشین آن کشور در اوکراین برخلاف اظهارات آقای ترامپ سخن گفت.

در جنجال اخیر مبنی بر احتمال استیضاح دونالد ترامپ از سوی کنگره امریکا، سفیر پیشین آن کشور در اوکراین برخلاف اظهارات آقای ترامپ سخن گفت.
به نقل از بی بی سی، ویلیام تایلر سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین که برای ادای توضیحات به کنگره احضار شده بود، گفته کمک نظامی امریکا و درخواست دیدار رییس جمهور اوکراین با دونالد ترامپ، هر دو به اعلان رسمی تحقیقات علیه رقیب انتخاباتی آقای ترامپ مشروط شده بوده است.
این در حالی است که آقای ترامپ و کاخ‌سفید تاکید دارند که «گروگان‌گیری سیاسی» با هدف کمک به ستاد انتخاباتی آقای ترامپ رخ نداده است.
آقای تایلر سفیر موقت امریکا در اوکراین این اظهارات را روز سه‌شنبه(۲۲ اکتوبر) در برابر کمیته‌های سه گانه مجلس نمایندگان که وظیفه تحقیقات استیضاح را بر عهده دارند، بیان کرد.
این مقام وزارت خارجه به نمایندگان کنگره گفت سیاست خارجی امریکا با اوکراین از نظر او «تحت شعاع مسایل داخلی تضعیف شده» است.
این اظهارات از سوی یک دیپلمات کهنه‌کار که پیش‌تر برای سال‌ها سفیر امریکا در اوکراین بوده کاملاً در تضاد با ادعای آقای ترامپ است که هرگونه داد و ستد سیاسی با هدف مطامع انتحاباتی را رد می‌کند و می‌گوید هیچ «خلافی» مرتکب نشده است.
مطابق قانون انتخابات امریکا، کمک گرفتن و یا دخالت دادن عامل خارجی در انتخابات غیرقانونی است.
ویلیام تایلر از ماه جون گذشته و پس از آن که وزارت خارجه به صورت غیرمنتظره‌ای ماری یووانوویچ، سفیر امریکا را در اوکراین فراخواند، به طور موقت جایگزین او شد.
رسانه‌های امریکا می‌گویند او با «اکراه» این سمت را پذیرفته و آشکارا هم اعلام کرده که با نحوه برکناری خانم یووانوویچ مخالف است.
او یکی از شخصیت‌های مرکزی در تحقیقات استیضاح کنگره است چرا که متن پیامک‌های رد و بدل شده میان او و گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا و کورت ولکر، فرستاده ویژه امریکا در امور اوکراین، از اسناد کانونی این تحقیقات است.
برخی از تحلیل‌گران با توجه به سابقه طولانی آقای تایلر در امور دیپلماتیک گمانه‌زنی کرده‌اند که ویلیام تایلر به نوعی با نوشتن این پیامک‌ها قصد مستند و مکتوب کردن اموری را داشته که با آن‌ها مخالف بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا