آخرین اخبارجهانسیاست

انتخابات ترکیه؛ نتایج نخستین اردوغان را پیشتاز نشان می‌دهد


رسانه‌های دولتی ترکیه اعلام کردند پس از شمارش حدود ٦٣ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با کسب تقریباً ٥٥ درصد آرا پیشتاز است. محرم اینجه نزدیک‌ترین رقیب آقای اردوغان حدود ٢٩ درصد آرا را به دست آورده است.
آقای اردوغان برای این که در دور اول به پیروزی برسد، باید حداقل پنجاه درصد آرا را به دست آورد.
مخالفان اردوغان در توییتر اعتراض کرده‌اند که چرا رسانه دولتی ابتدا نتایح مناطقی را اعلام کرده که طرفدار آقای اردوغان هستند.
از زمان اعلام آرا درصد آرای آقای اردوغان کاهشی اندک، اما ثابت داشته و برخی صاحب‌نظران معتقدند پس از شمارش آرای مناطق هوادار محرم اینجه، ممکن است درصد رای آقای اردوغان به پنجاه درصد نرسد.
اگر چنین اتفاقی بیفتد و انتخابات به دور دوم بکشد، برای مخالفان دولت پیروزی قلمداد خواهد شد.
روز گذشته به غیر از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی هم برگزار شد که حزب عدالت و توسعه آقای اردوغان در آن هم پیشتاز است.
به نقل از آناتولی، تاکنون ٥٩ درصد آرای انتخابات پارلمانی شمرده شده و حزب عدالت و توسعه با ٤٥ درصد آرا پیش است و حزب خلق جمهوری‌خواه، حزب آقای اینجه با کسب٢٠ درصد آرا در جای دوم قرار دارد.
حزب دموکراتیک خلق‌ها هم حدود ٩.٧ درصد آرا را به دست آورده و به گفته سخنگوی این حزب، آن‌ها از مرز رای لازم برای حضور در پارلمان عبور کرده‌اند.
به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه ٨٧ درصد واجدان آرا در انتخابات شرکت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا