آخرین اخبارتحلیلترجمهجهانسیاست

تروریزم در افغانستان؛ ادعای بایدن یا گزارش سازمان ملل متحد!

واقعیت: حضور القاعده در افغانستان غیرقابل انکار است. هر گونه توهم اینکه القاعده دیگر در افغانستان پس از تسلط طا-لبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ فعالیت نمی‌کند، باید در جولای ۲۰۲۲ از بین می‌رفت؛ زمانی که ایالات متحده ایمن الظواهری رهبر القاعده را در یک حمله پهپادی در کابل کشت

سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

رییس جمهور جو بایدن مدعی شد که القاعده در افغانستان نیست و ایالات متحده از طا-لبان برای از بین بردن حضور گروه‌های تروریستی در این کشور کمک گرفته است. با این حال، گزارش اخیر تیم نظارت بر تحریم و پشتیبانی تحلیلی سازمان ملل متحد می‌گوید که القاعده در افغانستان «پناه‌گاه امن» دارد و «روابط بین طا-لبان و القاعده نزدیک و در زندگی با همی قرار دارد».

بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی به تاریخ ۳۰ جون گفت: یادت می‌آید در مورد افغانستان چه گفتم؟ گفتم القاعده آنجا نخواهد بود. گفتم آنجا نخواهد بود. گفتم از طا-لبان کمک می‌گیریم. چه خبر است؟ چه جریان دارد؟ رسانه خود را بخوانید. حق با من بود».

با این حال، نگاهی اجمالی به گزارش تیم تحلیلی نظارت و پشتیبانی سازمان ملل متحد که در ۹ جون منتشر شد، نشان می‌دهد که بایدن در واقع اشتباه می‌کند.

ادعا: «من گفتم القاعده آنجا نخواهد بود».

واقعیت: حضور القاعده در افغانستان غیرقابل انکار است. هر گونه توهم اینکه القاعده دیگر در افغانستان پس از تسلط طا-لبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ فعالیت نمی‌کند، باید در جولای ۲۰۲۲ از بین می‌رفت؛ زمانی که ایالات متحده ایمن الظواهری رهبر القاعده را در یک حمله پهپادی در کابل کشت. ظواهری نه تنها در پایتخت افغانستان پناه گرفته بود، بلکه در یک خانه امن شیک جنرال سراج‌الدین حقانی وزیر داخله طا-لبان که به عنوان یکی از دو معاون امیر این گروه نیز خدمت می‌کند، زندگی می‌کرد.

گزارش سازمان ملل در مستندسازی حضور القاعده در افغانستان از این هم فراتر رفته است. به گفته تیم تحلیلی حمایت و نظارت بر تحریم‌ها، القاعده در حال حاضر در شش ولایت افغانستان کمپ‌های آموزشی را اداره می‌کند: هلمند، زابل، ننگرهار، نورستان، بادغیس و کنر، جایی که القاعده در حال آموزش اعضای جنبش طالبان پاکستانی است. القاعده همچنین خانه‌های امن را در ولایات فراه، هلمند، هرات و کابل و همچنین یک مرکز عملیات رسانه‌ای در هرات اداره می‌کند.

سازمان ملل تخمین می‌زند که حداقل ۴۰۰ «جنگجوی القاعده» در افغانستان وجود دارد که با اعضای خانواده و حامیان آن به ۲ هزار نفر می‌رسد.

ادعا: «من گفتم از طا-لبان کمک می‌گیریم».

القاعده قادر به ایجاد زیرساخت‌ها در افغانستان بدون تایید و حمایت صریح طا-لبان که بر حوزه امنیتی مسلط هستند، نیست. این ایالات متحده نیست که از طا-لبان کمک می‌گیرد، بلکه القاعده است.

سه تن از اعضای القاعده که رهبران طا-لبان نیز هستند، به عنوان اعضای حکومت طا-لبان خدمت می‌کنند. قاری احسان الله بریال و حافظ محمد آقا حکیم والی‌های کاپیسا و نورستان هستند. تاج میر جواد معاون ریاست عمومی استخبارات شناسایی شد.

هر سه جهادگران معروفی هستند که هم به طا-لبان و هم به القاعده خدمت کرده‌اند. بریال و جواد رهبران کلیدی شبکه حمله به کابل، ائتلاف طا-لبان، القاعده، لشکر طیبه و گروه‌های تروریستی بودند که حملات بزرگ را در داخل و اطراف پایتخت تا زمان سقوط سازماندهی و هدایت می‌کردند. حکیم یکی از همکاران کلیدی قاری ذاکر، رییس سابق عملیات انتحاری شبکه حقانی است. گمان می‌رود ذاکر در سپتمبر ۲۰۱۹ در کنار حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن و ستاره در حال ظهور القاعده، در حمله پهپادی امریکا در منطقه قبیله‌ای کرم پاکستان کشته شده باشد.

سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که سایر «اعضای القاعده در ساختارهای امنیتی و اداری طا-لبان انتصابات و نقش‌های مشورتی دریافت کرده‌اند»، از جمله «مدیر آموزشی ناشناس وزارت دفاع فعلی….».

نه تنها رهبران کلیدی القاعده در حکومت طا-لبان خدمت می‌کنند، بلکه طالبان در حال صدور پاسپورت و مدارک شناسایی افغانستانی به اعضای القاعده و خانواده‌های آن‌ها هستند. وزارت دفاع طا-لبان از دستورالعمل‌های آموزشی القاعده استفاده می‌کند که بخشی از برنامه درسی آن است.

ادعا: «اکنون چه اتفاقی افتاده؟ چه خبر است؟ رسانه خود را بخوانید. حق با من بود».

مشخص نیست که رییس جمهور بایدن کدام رسانه را می‌خواند، اما واضح است که آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد چیزی جز مثبت نیست. القاعده کمپ‌های آموزشی، خانه‌های امن و یک مرکز رسانه‌ای را در چندین ولایت افغانستان ایجاد کرده است. رهبران القاعده در داخل حکومت طا-لبان نفوذ کرده‌اند، در حالی که طا-لبان برای اعضای القاعده پاسپورت می‌دهند. بایدن هر چیزی می‌گوید خلاف حقیقت است.

نویسنده

بیل روجیو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا