آخرین اخباراجتماعافغانستانزنانگزارش

حذف زنان صنعت گردشگری را آسیب جدی می‌زند

خبرگزاری دید: همزمان با فرا رسیدن روز جهانی گردشگری شماری از زنان در افغانستان به این باور اند که رشد صنعت گردشگری در کشوری چون افغانستان بدون حضور زنان کم‌رنگ‌ شده است.

در دو دهه اخیر میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان به افغانستان سفر می‌کردند و بسیاری از ولایات افغانستان جاذبه‌های زیاد گردشگری را در خود جای داده است.

ملکه سادات یکی از شهروندان می‌گوید که در‌کنار سقوط نظام سیاسی و روی کار آمدن طا-لبان، آنچه که صنعت گردشگری را بیشتر آسیب زده است حذف زنان از جامعه بوده است.

خانم سادات به این باور است که زنان نقش مهم و اساسی در رشد و گسترش توریزم در افغانستان دارند، ولی متاسفانه در حال حاضر زنان در چارچوب خانه‌های شان زندانی شدند.

از سوی دیگر، مروه امیری یک دیگر از باشندگان کابل گفت که صنعت توریزم نقش مستقیم در رشد و توسعه هر‌ جامعه دارد و کشورهایی که به اهمیت آن پی برده‌اند درآمد زیادی به دولت و ملت‌شان فراهم می‌شود.

امیری افزود‌ که زنان افغانستان به عنوان رهنما به صورت مشخص در شرکت‌ها کار‌ می‌کردند و گردشگران خارجی از کار زنان و دختران در این بخش راضی بودند.

وی همچنان افزود، از آنجایی‌که افغانستان یک‌ کشور با جاذبه‌های فراوان طبیعی است، گردشگری باید یک دانشکده مشخص در دانشگاه‌های کشور داشته باشد و این رشته در ردیف بهترین رشته‌های تحصیلی قرار بگیرد.

از سویی هم، خاطره یوسفی استاد دانشگاه به خبرگزاری دید می‌گوید که در بیست سال گذشته ناامن سازی کشور باعث اُفت گردشگری شد و در شرایط کنونی با حذف و محدود کردن زنان باعث می‌شود تا گردشگری در افغانستان از بین برود و دیگر خبری از هزاران گردشگر خارجی نباشد.

خانم یوسفی می‌افزاید: یکی چالش‌های اساسی در راه گردشگران این است که مسئولان در ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ ولایات اهمیت این صنعت را نمی‌فهمند و به همین دلیل امکانات لازم را برای گردشگران فراهم نمی‌کنند که این امر باعث شده تا گردشگری در افغانستان رو به زوال برود.

این در حالی است که در بیست سال گذشته میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان به افغانستان می‌آمدند و میلیون‌دالر برای دولت عاید داشت. همچنان مردمی که در ساحات باستانی زندگی می‌کنند از مزیت‌های این صنعت بر خوردار بودند. در دو سال اخیر اما، با نبود‌ یک برنامه مشخص در مورد گردشگری باعث شده است که حضور گردشگران داخلی و خارجی کمرنگ شود.

خاطره یوسفی همچنان می‌گوید که نبود برنامه و چارچوب مشخص و همچنان محدودیت‌های وضع شده بر زنان باعث شده است که گردشگران داخلی از این رشته دلسرد شوند و این موارد در کاهش حضور گردشگران خارجی نیز نقش دارد.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا