آخرین اخبارتحلیلترجمهجهانسیاست

خروج از افغانستان؛ هند امریکا را شریک قابل اعتماد نمی‌بیند

مطلب می‌افزاید که خروج امریکا از افغانستان باعث شده که هند به ایالات متحده به عنوان یک شریک قابل اعتماد نمی‌بیند. از سوی دیگر، ایالات متحده موضوعات مرتبط با تروریزم، حقوق بشر و دموکراسی در هند را برجسته کرده است.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

شش ماه آینده برای روابط هند-ایالات متحده بسیار حیاتی است. در ماه مارچ، ایالات متحده سرانجام پس از دو سال وقفه، «اریک گارستی» سفیر آینده خود را در هند معرفی کرد.

روزنامه هندو در مطلبی با عنوان «شش ماه حیاتی برای روابط هند-امریکا» نگاشته است که نارندرا مودی نخست‌وزیر هند احتمالاً در ماه جون به ایالات متحده سفر می‌کند و جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده نیز قرار است اواخر سال جاری برای اشتراک در اجلاس جی-۲۰ از هند بازدید کند.

حضور آقای گارستی در دهلی نو که از نزدیکان آقای بایدن شناخته می‌شود، نشانه‌ای از اتفاقات آینده است. در حالی که انتصاب او نشان‌دهنده پوتانسیل مشارکت بیشتر است، اختلاف نظرهایی نیز وجود دارد که باید در روابط ایالات متحده و هند غلبه کرد.

ایالات متحده ممکن است از هند بخواهد که موضع خود را در مورد بحران اوکراین تغییر دهد، در حالی که هند ممکن است به دنبال متقاعد کردن ایالات متحده برای داشتن موضع قوی‌تری در برابر چین باشد. در حالی که هند به دنبال مشارکت بیشتر با ایالات متحده است، اما از سویی هم، تمایلی به قطع روابط پایدار خود با روسیه ندارد.

مسکو به تازگی استراتژی سیاست خارجی خود را منتشر کرده است که در آن چین و هند را به عنوان متحدان اصلی خود معرفی می‌کند. هند همچنین ریاست سازمان همکاری شانگهای را در اختیار دارد؛ مجمعی که چین و روسیه را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر، تلاش‌های سازمان پیمان اتلانتیک شمالی به هند به دلیل مشارکت بیشتر دهلی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این مطلب در ادامه بیان می‌دارد که روابط هند-ایالات متحده در طول زمان فراز و نشیب‌هایی را به خود دیده است. توافق هسته‌ای، آزادسازی بازارها و برون‌سپاری فناوری‌های هندی برای شرکت‌های امریکایی، چند مورد کلیدی این روابط هستند. هندی‌های امریکایی از جمله موفق‌ترین مهاجران در ایالات متحده هستند. هند برای بازیابی موقعیت جهانی خود به دانش، مهارت و سرمایه‌گذاری جوامع هند در خارج نیاز دارد.

با این همه، این مطلب در اخیر چنین نتیجه‌گیری کرده که کسری اعتماد بین هند و ایالات متحده در گذشته وجود داشت، اما امید می‌رود که اعتماد بین دو کشور در ماه‌های آینده افزایش یابد.

هندی‌ها احساس می‌کنند که ایالات متحده همیشه از آن‌ها پشتیبانی نکرده و در عوض از پاکستان حمایت کرده است.

مطلب می‌افزاید که خروج امریکا از افغانستان باعث شده که هند به ایالات متحده به عنوان یک شریک قابل اعتماد نمی‌بیند. از سوی دیگر، ایالات متحده موضوعات مرتبط با تروریزم، حقوق بشر و دموکراسی در هند را برجسته کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا