آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

درس ها و برکات محرم

از طریق این مناسبت‌ها بود و هست که جوانان و نوجوانان و عموم مردم به زشتی و قباحت ظلم و بی‌عدالتی و دنائت برخی فریب خوردگان زر و سیم و نیز زیبایی عدالت و ارزش‌های چون فداکاری، ترحم، شفقت و انسان دوستی بیشتر پی‌برده و می‌برند و سر انجام کار انسان‌های نیک و نیز بدکاران و ظالمان پیش چشمشان مجسم می‌شود و می‌دیدند که حسین اگر کشته شد اما زندهٔ جاوید شد، بارگاهش شکوه خیره کننده دارد و مشتاقان زیارتش به دهها ملیون سر می‌زند اما یزید گورش مغاک تیرهٔ متعفن است! و لعن و نفرین ابدی نثارش می‌شود

صرف نظر از چند و چون حادثهٔ کربلا، مناسبت ماه محرم برای محبان و پیروان اهل البیت برکات فراوانی داشته است. این برکات ممکن در بسا موارد مادی بوده اما برکات معنوی آن افزون از شمار است.

سیزده روز محرم و ده روز چهلم به شمول رحلت رسول گرامی اسلام، فرصتی بوده برای بیان معارف دینی، تاریخ اسلام و رویدادهای تلخ و شیرین آن البته به روایت خطبا و علمای دینی. علاوه بر آن، در تمام روزهای جمعه، مناسبت‌های تولد و وفات بزرگان صحابه و ائمه، مراسم هایی برگزار می‌شده که هم راجع به مناسبت مذکور و هم در مورد احکام و معارف دینی سخن گفته می‌شده است.

این محفل‌ها و مراسم‌ها سطح آگاهی و دانش خانواده ها را ارتقا می‌بخشیده. من خودم به یاد دارم زمانی که شاید چهار یا پنج ساله بودم، ذهن کنجکاوم به دنبال یافتن علت حادثهٔ کربلا و چرایی شهادت اما حسین و یارانش بود. روضه‌های جانسوز خطبا و روضه خوانان دل آدم را کباب می‌کرد اما نمی‌دانستم چرا چنین شده است؟ هر سال که بزرگ‌تر می شدم گوشه‌های بیشتر این حادثه برایم بازتر می‌شد.

از طریق این مناسبت‌ها بود و هست که جوانان و نوجوانان و عموم مردم به زشتی و قباحت ظلم و بی‌عدالتی و دنائت برخی فریب خوردگان زر و سیم و نیز زیبایی عدالت و ارزش‌های چون فداکاری، ترحم، شفقت و انسان دوستی بیشتر پی‌برده و می‌برند و سر انجام کار انسان‌های نیک و نیز بدکاران و ظالمان پیش چشمشان مجسم می‌شود و می‌دیدند که حسین اگر کشته شد اما زندهٔ جاوید شد، بارگاهش شکوه خیره کننده دارد و مشتاقان زیارتش به دهها ملیون سر می‌زند اما یزید گورش مغاک تیرهٔ متعفن است! و لعن و نفرین ابدی نثارش می‌شود.

مناسبت‌های محرم و زاد روزها و وفات‌های بزرگان دین، تمام افراد یک قریه یا یک ناحیه را دور هم جمع می‌کرده، علاوه بر استماع بیانیه‌ها، مردم، چه مردان و چه زنان از احوال یک دیگر با خبر می‌شدند، مشکلات خودرا با یک دیگر شریک می ساختند و از تجارب یک دیگر و ابتکارات و موفقیت‌های هم بسیار چیزها می‌آموختند.

ماه محرم و عاشورا و مناسبت‌های آیینی با نذر و خیرات و اطعام فقرا و توزیع شربت و مواد خوراکی دیگر همراه بوده است که طبعاً به جای خود با ارزش است.

شنیدن مکرر رشادت‌ها و جوانمردی‌ها و از خودگذری‌ها در شکل گیری شخصیت جوانان و تقویهٔ روحیهٔ مردانگی و غیرت آنان مؤثر بوده است. عاشورا یک مکتب، یک دانشگاه و یک آکادمی بزرگ به وسعت جغرافیای زندگی پیروان حسین بوده که درس غیرت و شهامت را همراه با کسب ارزش‌های والای حق خواهی و عدالت طلبی فرا می‌گرفته‌اند.

مکتب حسین مکتب برکت و عزت و سرخ رویی است، وزن و وقار و سنگینی معنوی عظیم دارد، نباید این مکتب را عوامانه و سطحی و مبتذل بسازیم و یا برخی افراط ها و‌ تفریط ها موجب وهن عاشورا شود، خوشبختانه، تمام امت رسوالله و پیروان همهٔ مذاهب به حقانیت مکتب حسین و درستی راه او معتقدند و از صمیم جان میوه دل پیغامبر خود را دوست می‌دارند، پس باید بکوشیم درس‌هایی‌ از مکتب عاشورا را که سبب همبستگی، تقویه و استحکام وحدت امت می‌شود بازخوانی و برجسته کنیم و مبادمان که جان رسول خدا وسیلهٔ ارضای هوس ها و خیالات خام و بی پایه و حب و بغض های بی مورد شود.

تأسیس کربلا نه فقط بهر ماتم است

دانش‌سرای مکتب اولاد آدم است

از خیمه‌گاه سوخته تا ساحل فرات

تعلیم‌گاه رهبر خلق دو عالم است

نویسنده

فاضل سانچارکی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا