آخرین اخبارجهانمحیط زیست

در پنجاه سال اخیر بیش از ۲ میلیون تن در اثر وضعیت بد اقلیمی جان باخته است

خبرگزاری دید: سازمان هواشناسی ملل متحد اعلام کرده که در پنجاه سال اخیر بیش از ۲ میلیون تن در اثر شرایط بد اقلیمی جان باخته و دست کم ۴ تریلیون دالر به اقتصاد جهانی خسارت وارد شده است.

سازمان جهانی هواشناسی با نشر گزارشی گفته است که خسارات جانی و مالی در پی ۱۲ هزار رویداد آب‌وهوایی، اقلیمی و مخاطرات مربوط به آب، بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۱ در جهان وارد شده است.

کشورهای درحال توسعه بیشترین آسیب را در این زمینه دیده‌اند و از هر ۱۰ مرگ ناشی از شرایط بد آب‌وهوایی، ۹ مورد در این کشورها بوده است.

پتری تالاس دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی گفته است: «متاسفانه آسیب پذیرترین جوامع، بار سنگین شرایط وخیم آب‌و‌هوایی، اقلیمی و مشکلات مربوط به آب را تحمل می‌کنند».

بربنیاد این گزارش، در کشورهای کمتر توسعه‌ یافته، چندین فاجعه آب‌و‌هوایی در نیم قرن گذشته رخ داده و ۳۰ درصد از رشد اقتصادی آن‌ها را آسیب زده است.

به گفته این سازمان، در کشورهای جزیره‌ای کوچک و در حال توسعه، از هر پنج فاجعه اقلیمی و آب‌وهوایی، یک فاجعه تاثیری «معادل بیش از پنج درصد» از تولید ناخالص داخلی آن‌ها دارد.

آسیا بیشترین خسارت و تلفات انسانی ناشی از شرایط وخیم آب‌وهوایی و اقلیمی و مشکلات مرتبط با آب را در ۵۰ سال گذشته داشته است و نزدیک به یک میلیون نفر که بیش از نیمی از آن‌ها فقط در بنگلادیش هستند، در نتیجه این شرایط در ۵۰ سال گذشته جان‌باخته‌اند.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که در افریقا پدیده خشکسالی دلیل ۹۵ درصد از ۷۳۳ هزار مورد مرگ ناشی از بلایای آب‌و‌هوایی گزارش شده است.

بااین حال، سازمان جهانی هواشناسی از سال ۲۰۲۰ تا کنون برآوردهایی از احتمال عبور جهان از آستانه ۱.۵ درجه سانتی‌گراد اعلام کرده است.

پیش از این نیز، این سازمان اعلام کرده بود که بیش از نیمی از دریاچه‌های بزرگ جهان در حال خشک شدن هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا