آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجنگجهانخبر های مهممنطقه

دستیار مخصوص ترامپ: برای مقابله با دا/عش همکاری با طا-لبان ناخوشایند اما ضروری است

خبرگزاری دید: کریستوفر کوستا، دستیار مخصوص رئیس جمهور پیشین امریکا می‌گوید که این کشور نمی‌داند چگونه دا/عش را شکست دهد اما او باور دارد امریکا نیرویی در افغانستان برای جمع‌آوری اطلاعات ندارد پس برای شکست دا/عش همکاری استخباراتی با طا-لبان گرچه ناخوشایند است اما ضروری است.

آقای کوستا روز گذشته ( ۱۲ حمل) در یک مقاله مشترک با کالین کلارک در روزنامه نیویارک تایمز نوشت که طا-لبان نیروی قابل اتکا برای شکست دا/عش یا مهار دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان نیست. با این حال، باید مشوق‌هایی به این گروه برای شدید کردن فعالیت‌هایش علیه دا/عش داده شود.

این مقام پیشین کاخ سفید می‌نویسد: «طا-لبان به تنهایی توان مهار تهدید دا/عش خراسان را ندارد. احتمالا زمان آزمایش گزینه براندازی طا-لبان با کمک مخفیانه به گروه‌های مخالف افغانستان مانند پنجشیری‌های جبهه متحد که ضد القا/عده و طا-لبان اند، نیز گذشته است.»

کوستا می‌گوید که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باعث شده که دا/عش دوباره جان بگیرد و حملات تروریستی را در افغانستان و کشورهای دیگر انجام دهد. او تاکید می‌کند که امریکا توان استخباراتی برای زیرنظر گرفتن گروه‌های تروریستی در افغانستان ندارد.

او می‌نویسد: «طا-لبان شریک قابل اتکا در مبارزه بین‌المللی برای شکست دا/عش خراسان نیست. اما، یک حدی از همکاری با طا-لبان هرچند ناخوشایند اما ضروری است. در مبارزه با تروریسم جمع‌آوری اطلاعات از مناطق حیاتی است.»

کوستا می‌افزاید: «با توجه به این که امریکا هیچ نیرویی در افغانستان ندارد، منافع ما در مبارزه با تروریسم از به دست آوردن اطلاعاتی که طا-لبان در جریان عملیات علیه دا/عش جمع‌آوری کرده‌اند، بهتر تامین شده می‌تواند.»

با این حال، او می‌گوید که زمان دیپلوماسی با طا-لبان نیز فرارسیده است. این مقام پیشین امریکایی استدلال می‌کند که «واشنگتن و متحدان آن از طریق قطر یا عربستان مشوق‌های لازم را در اختیار طا-لبان قرار دهد تا این گروه فشار بر دا/عش را افزایش دهد.»

کوستا باور دارد که دا/عش در افغانستان ضربات زیادی از دست طالبان خورده و مناطق تحت نفوذ خود را از دست داده است. بناً، توجه دا/عش حالا بر عملیات در کشورهای خارجی مانند روسیه متمرکز شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا