آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلسیاست

رويكرد جنگى جديد طالبان

طالبان به منظور هزاره‌كُشى يک لشكر كشى ديگر را به سمت پسقل دايمیرداد دره صوف سازمان دادند كه در منطقه‌اى بنام چهارمغزک با دفاع محكم نيروهاى بسيج مردمى مواجه شدند

به دنبال توافق طالبان با امريكا و تفاهم كاهش خشونت با حكومت افغانستان كه عمدتاً شامل مراكز شهرها و شاهراه‌ها می‌شود، طالبان روش جنگى خود را تغيير داده عمدتاً جنگ خود را متمركز ساخته است بالاى ولسوالی‌ها و تصرف مناطقى كه از نظر آنان بی‌دفاع است و يا امكانات محلى ضعيفى دارند كه حمله بر ولسوالى‌هاى دور دست بدخشان، تخار، کندز، بغلان، جوزجان، فارياب، بلخ و سمنگان حكايتگر اين رويكرد جديدشان است.
در اين ميان، چيزى كه قابل دقت است تهاجم بى‌سابقه طالبان بالاى مناطق هزاره‌نشين است، در اوايل اين هفته هجوم قطعه سرخ طالبان بالاى مناطق صد در صد هزاره‌نشين عبدالگان كه با دفاع مردمى روبرو شده و بادادن تلفات عقب‌نشينى كردند و به تعقيب آن از مردم عادى مناطق عبدالگان و امرخ كه عازم مزار شريف بودند تعداد بيست نفر زن ومرد را گروگان گرفتند.
در يک اقدام خصمانه ديگر، طالبان به منظور هزاره‌كُشى يک لشكر كشى ديگر را به سمت پسقل دايمیرداد دره صوف سازمان دادند كه در منطقه‌اى بنام چهارمغزک با دفاع محكم نيروهاى بسيج مردمى مواجه شدند كه از دشمن(طالبان) ٦ نفر كشته شده، سلاح‌هاى شان به دست مدافعين افتاده وجنازه‌هاى دشمن در منطقه مانده است.
اينكه چرا طالبان از نظر جنگى به مناطق مقاومت هزاره روى آورده‌اند می‌تواند چند دليل داشته باشد:
(١) اين كه طالبان به دليل خصومت مذهبى كه با مردم هزاره دارند، شيعه‌كُشى براى شان هم طوى است و هم تماشا كه اين قمار شان بسيار آسان نخواهد بود.

(٢) طالبان می‌خواهند با دامن زدن جنگ باهزاره‌ها وانمود كنند كه جنگ شان يک جنگ مذهبى عليه مردم هزاره است تا بتوانند حمايت مردمى برای شان جلب كنند كه اين ترفند شان كار ساز نخواهد بود؛ زيرا مردم افغانستان همه اقوام ساكن اين سر زمين اعم از سنَى وشيعه باهم برادرند و در برابر افراطيت طالبانى متحد هستند.
(٣) يک چراغ سبز به ارگ نشينان روشن كنند كه ما به مناطق كاهش خشونت حمله نمی‌كنيم ومناطق هزاره واوزبک وتاجیک و پشتون‌هاى دور افتاده را شما دفاع نكنيد و چنان كه تاهنوز ديده شده حكومت در برابر اين حملات سكوت كرده و از مردم حمايت نكرده.
اما اين موضوع را به عنوان يک هشدار به طالبان می‌نويسم كه هزاره‌كُشى را آغاز نكنند كه برايشان گران تمام خواهد شد و نيز به ارگ‌نشينان گوشزد می‌كنم كه سكوت معنى‌دار تان در برابر هزاره‌كُشى طالبان، شيرازه وحدت ملى را متلاشى ساخته و حكومت بى‌پايه تان را لرزان‌تر خواهد ساخت و ما در برابر كشتار تبانى شده مردم مان بى‌تفاوت نخواهيم ماند.
طالبان يک مطلب ديگر را هم بياد بياورند كه مردم دره صوف مظلوم اما قهرمان، در زمانى كه شما ادعا داشتيد كه ۹۵ در صد خاک افغانستان در كنترول تان هست، به شما تسليم نشد، پس تلاش فعلى تان هم بى‌فايده خواهد بود.

نویسنده

محمد محقق

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا