آخرین اخبارافغانستانسیاست

سازمان همکاری اسلامی: هیئتی را برای گفت‌وگو در مورد مدارا در اسلام به کابل فرستادیم

خبرگزاری دید: سازمان همکاری اسلامی گفته که هیئتی از علمای مذهبی را به کابل فرستاده تا با طا-لبان درباره «مدارا و اعتدال در اسلام، آموزش دختران و کار زنان» صحبت کنند.

در ترکیب این هیئت شماری از علمای آکادمی بین‌المللی فقه اسلامی و سایر نهادهای مذهبی در جهان اسلام هستند که در دو روز گذشته در کابل با مقام‌های ارشد طا-لبان دیدار کرده‌اند.

هنوز روشن نیست که هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان در قندهار حاضر به دیدار با این هیئت خواهد شد یا خیر.

عبدالکبیر معاون سیاسی نخست وزیر با هیئت علمای سازمان همکاری‌های اسلامی در قصر سپیدار دیدار کرده است.

در این دیدار که روز جمعه انجام شده، به گفته خبرنامه این دفتر در اکس (توییتر) این علما گفتند که «جهان اسلام خواهان ثبات دایمی در افغانستان می‌باشند و حامی جنگ نیستند».

عبدالکبیر نیز به آن‌ها گفته است: «جنگ در افغانستان خاتمه یافته است، جایی برای اختلافات زبانی، قومی و مذهبی وجود ندارد و خاک افغانستان توسط یک نظام قوی اسلامی اداره می‌شود».

این در حالی است که گزارش تحلیلی کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل گفته است حکومت طا-لبان به رهبری هبت الله آخوندزاده، به «سیاست‌های انحصاری پشتون‌محور و مستبدانه» مشابه در اواخر دهه ۱۹۹۰ بازگشته و رهبر طا-لبان «با افتخار در برابر فشارهای خارجی در تعدیل سیاست‌هایش مقاومت می‌کند».

هیئت علمای مذهبی سازمان همکاری اسلامی با امیرخان متقی وزیر خارجه نیز دیدار داشته است.

این در حالی است که از دو سال به این طرف دختران و زنان از تحصیل و آموزش و اشتغال منع شده و طا-لبان حکومت خویش را همه شمول می دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا