آخرین اخبارجهانسیاست

سرانجام پاکستان هم بمباران غزه را از سوی اسراییل محکوم کرد

خبرگزاری دید: سرانجام پاکستان هم بمباران غزه را از سوی رژیم اسراییل نسل کشی خوانده و محکوم کرده است.

با ادامه حملات گسترده رژیم اسراییل به غزه، جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه موقت پاکستان می‌گوید که این یک بحران انسانی است، وضعیتی که می‌توان آن را با نسل‌کشی برابری کرد.

او همچنین گفته که این حملات در واقع نسل کشی است که اسراییل علیه مردم فلسطین انجام می‌دهد.

او افزوده که موضع پاکستان در حمایت از آرمان فلسطین در طول سالیان متمادی ثابت مانده است و از اسراییل خواسته که به تمام قوانین بین‌المللی و همچنین قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در مورد فلسطین که حق تعیین سرنوشت آنها را به رسمیت می‌شناسد، احترام بگذارد.

وزیر خارجه پاکستان افزوده که  «موضع ما این است که هرگونه تلاش برای یکسان دانستن اسراییل متجاوز با مبارزه مردم فلسطین، برای پاکستان غیرقابل قبول است».

این در حالی است که پاکستان اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد و به طور تاریخی گفته است که سرزمین‌های اشغالی فلسطین باید در راستای قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد راه حل دو کشوری تخلیه شود.

در همین حال، آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد با نشر بیانیه‌ای از حماس خواست که بدون هیچ پیش شرطی گروگان‌ها را آزاد کند. او از اسرایيل نیز خواست که برای ارسال کمک‌های بین‌المللی به غزه راه سریع و دسترسی لازم را فراهم کند.

در بیانیه آمده: «غزه با کمبود آب برق و سایر اقلام ضروری روبروست. سازمان ملل متحد آب، غذا، اقلام پزشکی و سوخت در اختیار دارد. این اقلام می‌تواند ظرف چند ساعت به غزه ارسال شود. برای اطمینان از رسیدن این اقلام نیروهای ما در کنار شرکایشان در سازمان‌های غیردولتی در میدان هستند و باید بتوانند این اقلام را در امنیت و بلافاصله وارد غزه کنند و به نیازمندان برسانند. هر دو خواسته مطرح شده در این بیانیه به خودی خود معتبرند و نباید به ابزار چانه‌زنی تبدیل شوند».

در همین حال، جاناتان کنریکاس؛ سخنگوی بین‌المللی ارتش اسراییل اعلام کرده که نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر شمال غزه را ترک کرده‌اند.

این مقام ارتش اسرایيل مدعی شده که «دو مسیر برای تخلیه ایمن شمال غزه مشخص شده».

از سوی دیگر، رسانه‌های بین‌المللی از توافق امریکا، اسراییل و مصر برسر آتش‌بس در جنوب غزه خبر داده اند.

اما ساعتی پس از گزارش رویترز مبنی بر آتش‌بس در جنوب غزه برای ورود کمک‌های بشردوستانه و خروج شهروندان خارجی، رییس دفتر رسانه‌ای حماس می‌گوید که آنها هیچ اطلاعاتی در مورد توافق آتش‌بس بشردوستانه در جنوب غزه ندارند.

همزمان حماس اعلام کرده که هیچ تاییدیه‌ای از طرف مصری در مورد قصد بازگشایی گذرگاه رفح که غزه را به مصر وصل می‌کند وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا