آخرین اخبارجهانسیاست

سران سه همسایه شمالی افغانستان در باره منابع آبی رایزنی کردند

خبرگزاری دید: در پی افزایش کمبود منابع آب در منطقه، رهبران ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان نشست مشورتی دایر کردند.

شوکت میرضیایف رییس جمهوری ازبیکستان روز گذشته در اجلاس سه‌جانبه سران سه کشور آسیای مرکزی به میزبانی سردار بردی محمداوف رییس جمهور ترکمنستان و با حضور امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان شرکت کرد.

به عنوان بخشی از آجندای این نشست، موضوعات تقویت همکاری‌های سودمند دوجانبه در زمینه استفاده منطقی از منابع آب، توسعه بخش انرژی و افزایش توان حمل و نقل و لوجستیک مورد بررسی قرار گرفت.

رییس جمهور ازبیکستان با تشکر از رییس جمهور ترکمنستان به دلیل برگزاری این اجلاس در سطح عالی و میهمان‌نوازی، از رهبر ترکمنستان به خاطر ابتکار برگزاری این رویداد قدردانی کرد.

در این اجلاس همچنین تاکید شده که سیاست کلی گشایش، وحدت و انسجام کشورهای منطقه نتایج واقعی را به همراه دارد.

مقیاس عملیات تجاری و معاملات کمکی از جمله در سکتور صنایع، کشاورزی، انرژی و لوجستیک و همچنین ارتباطات‌ بین منطقه‌ای، مبادلات فرهنگی و بشردوستانه گسترش یافته است.

تشدید همکاری در زمینه‌هایی مانند معرفی فن آوری‌های پیشرفته صرفه‌جویی در مصرف آب و نوسازی سیستم‌های آبیاری، دیجیتالی شدن فرآیندهای مدیریت آب و توسعه مشترک زیرساخت‌ها برای جمع‌آوری و ذخیره آب‌های گل‌آلود و سیلاب نیز پیشنهاد شده است.

میرضیایف خاطرنشان کرده که ازبیکستان به حمایت از طرح‌های ارایه شده برای تضمین صلح، ثبات و رفاه در منطقه آسیای مرکزی ادامه خواهد داد.

گفتنی است که کمبود شدید آب در منطقه باعث بروز چالش‌های متعدد برای افغانستان و منطقه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا