آخرین اخبارافغانستانسیاست

سنتکام: حمله انتحاری در میدان‌هوایی کابل قابل پیش‌گیری نبود

خبرگزاری دید: به دنبال ادعای برخی تفنگداران دریایی امریکا مبنی بر شناسایی فرد انتحاری دروازه میدان‌هوایی کابل و فشار رییس کمیته روابط خارجی کانگرس برای پاسخگویی دولت، سنتکام گفته که وقوع این حمله انتحاری قابل پیش‌گیری نبود.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که تک تیراندازانی که در نزدیکی دروازه ایبی میدان‌هوایی کابل نصب شده بودند، در جریان خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان، فرصتی برای شناسایی بمب‌گذار انتحاری نداشتند.

در گزارش آمده است: این بمب‌گذاری قابل پیش‌گیری نبود.

چندین تفنگدار دریایی ادعا کردند مردی را در خارج از نقطه شلوغ روند تخلیه شناسایی کردند که با توصیفات فرد تروریست داعش مطابقت داشته، اما به آن‌ها گفته شده بود به وی شلیک نکنند.

به دنبال این ادعا، دولت بایدن تحقیقات خود را در مورد بمب‌گذاری انتحاری ۲۶ اگست ۲۰۲۱ که در آن ۱۳ نظامی امریکایی و حدود ۱۷۰ غیرنظامی افغانستانی در دروازه ایبی میدان‌هوایی کابل کشته شدند، آغاز کرد.

با این حال، در بیانیه‌ سنتکام آمده است: حمله تروریستی در دروازه ایبی در سطح تاکتیکی برای به حداکثر رساندن تعداد افراد تخلیه‌شده قابل پیشگیری نبود. این بمب‌گذار انتحاری قبلاً در میان جمعیت شناسایی نشده بود و نه هم فرصتی برای نیروهای نظامی وجود داشت که قبل از حمله با او درگیر شوند.

سنتکام عبدالرحمن لوگری را تروریستی معرفی کرد که جلیقه انتحاری مملو از ۲۰ پوند مواد منفجره را پوشیده و خود را منفجر کرد.

لوگری از سوی طا-لبان از یک بازداشت‌گاه در پایگاه هوایی بگرام آزاد شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا