آخرین اخبارحقوق بشرخبر های مهمسیاست

شکایت گروه حقوق بشر امریکا از بایدن به اتهام «ناکامی در جلوگیری از نسل کشی» در غزه

خبرگزاری دید: یک گروه آزادی‌های مدنی امریکا در نیویارک از جو بایدن به دلیل عدم انجام وظایفش طبق قوانین بین‌المللی و قوانین ایالات متحده امریکا جهت جلوگیری از نسل کشی اسراییل در غزه شکایت کرد.

به نقل از گاردین، مرکز حقوق اساسی امریکا در جریان شکایتی به نمایندگی از چندین گروه فلسطینی عنوان کرده است که همه اقدامات اسراییل از جمله «کشتارهای دسته جمعی»، هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیر نظامی و اخراج‌های اجباری، همگی نسل‌کشی محسوب می‌شود.

این مرکز با اشاره به کنوانسیون بین المللی ۱۹۴۸ علیه نسل‌کشی عنوان می‌کند، کنوانسیون مذکور ایالات متحده آمریکا و سایر کشور را ملزم می‌‌سازد تا از قدرت و نفوذ خود برای جلوگیری از کشتار افراد استفاده کنند.

در متن این شکایت نامه آمده است که امریکا به عنوان نزدیک متحد و قوی‌ترین حامی اسراییل و به عنوان بزرگترین کشور ارائه‌دهنده کمک‌های نظامی با اختلاف زیاد نسبت به سایر کشورها به این رژیم، ابزارهای لازم را برای ایجاد بازدارندگی این رژیم در اختیار دارد؛ ضمن اینکه تل‌آویو بزرگترین دریافت کننده کمک‌های خارجی امریکا از زمان جنگ جهانی دوم به بعد است.

این دادخواست در دادگاه فدرال ایالت کالیفرنیای امریکا ثبت شده و به موجب آن از دادگاه خواسته شده تا ایالات متحده را از ارائه تسلیحات، پول و حمایت دیپلماتیک از اسرائیل منع کند. علاوه بر این، دادخواست مذکور به دنبال اعلامیه‌ای است که به موجب آن رییس جمهور امریکا و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور به همراه «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا موظف شوند تا تمامی اقدامات لازم جهت جلوگیری از تداوم نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در غزه را انجام دهند.

این اقدامات شامل فشار بر اسراییل جهت پایان دادن به بمباران غزه، رفع محاصره این منطقه و جلوگیری از اخراج اجباری فلسطینی‌ها از سرزمینشان می‌شود.

مرکز حقوق اساسی امریکا در این شکایت نامه عنوان کرده است: حملات حماس به سرزمین‌های اشغالی در تاریخ ۷ اکتوبر به هیچ وجه حملات اسرائیل به غزه را توجیه نمی‌کند. طوری که تحت تاثیر آن ۱۱ هزار فلسطینی از جمله ۴ هزار و ۶۰۰ کودک کشته شده و ۱.۵ میلیون نفر دیگر هم آواره شوند.

شکایت مذکور در حالی مطرح می‌شود که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال تحقیق از اقدامات اسراییل به اتهام جنایات جنگی در غزه است.

این دادخواست، برخی از اقدامات انجام شده از سوی اسراییل را در قالب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها فهرست کرده است. این موارد شامل کشتار گسترده غیرنظامیان، مجازات جمعی آنها و محرومیت افراد از اساسی‌ترین نیازهای زندگی‌شان می‌شود.

در این دادخواست به محکومیت اظهارات ضد فلسطینی برخی از افسران اسراییلی اشاره شده و سخنان «ژنرال غسان عیان» یادآوری شده است که در مورد مردم فلسطین گفته بود:« قصد اسراییل نابودی زندگی فلسطینیان در غزه است. با حیوانات انسان‌نمایی مانند اینها باید اینگونه رفتار شود. برق و آبی در غزه وجود نخواهد داشت و فقط ویرانی است. شما جهنم می خواستید و جهنم برایتان آوردیم.»

در دادخواست مذکور عنوان شده است که ایالات متحده موظف است تمامی اقداماتی را که در اختیار دارد جهت جلوگیری از نسل کشی در غزه به کار گیرد و از حمایت‌های اسرائیل در جریان نسل‌کشی در غزه دست بردارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا