آخرین اخبارافغانستاندسته بندی نشدهسیاستگزارش

مراسم عاشورا در کابل؛

عاشورا فرصتی برای وحدت است/ کشورهای اسلامی علیه هتک حرمت قرآن متحدانه عمل کنند

خبرگزاری دید: شماری از علما و سخنرانان در مراسم عاشورای حسینی در افغانستان می‌گویند که محرم و عاشورا بهترین فرصت برای ایجاد وحدت و اخوت میان ملت افغانستان است و حکومت باید از این فرصت استفاده می‌کرد.

حوزه علمیه خاتم‌النبین از سالروز شهادت امام حسین طی مراسمی با حضور ده‌ها تن از علما، جوانان، زنان و مسئولان طا-لبان در کابل تجلیل کرد.

احمدی عالم دین و استاد حوزه علميه خاتم النبین در این مراسم گفت که عاشورای حسینی یک مکتب وحدت ساز است و ما باید ادامه دهنده راه امام حسین باشیم.

آقای احمدی افزود که امارت اسلامی باید از عاشورا برای ایجاد وحدت و اخوت میان ملت افغانستان استفاده می‌کرد که متاسفانه این مهم حاصل نشده است.

وی گفت: کمیته انسجام مساجد و وزارت حج و اوقاف و ارشاد هر هفته موضوع خطبه‌های نماز جمعه را تعیین می‌کند و امروز که جمعه است و سالروز شهادت سالار شهدا امام حسین است باید موضوع خطبه نماز جمعه این هفته در‌ مورد اهمیت قیام و نهضت عاشورا می‌بود ولی متاسفانه امارت اسلامی این فرصت را از دست داد.

آقای احمدی گفت که ما از کمیته انسجام مساجد و وزارت حج و اوقاف گلایه‌مند هستیم که چرا در این هفته موضوع خطبه‌های نماز جمعه عاشورا را قرار نداده است. در صورتی که اهمیت و ارزش عاشورا در استحکام و استمرار نظام اسلامی بسیار زیاد است‌.

احمدی افزود که اگر‌ما دنبال وحدت و اخوت میان ملت افغانستان هستیم باید پایه‌های وحدت را محکم کنیم. وحدت و اخوت زمان و مکان مناسب می‌خواهد و عاشورای حسینی بهترین فرصت برای استحکام پایه‌های وحدت است.

این عالم دین می‌گوید که عاشورا از دو منظر می‌تواند اخوت و وحدت ایجاد کند. اول اینکه این روز بهترین فرصت برای صحبت کردن در مورد وحدت میان جامعه است و دوم اینکه این روز مختص به شیعیان نیست و تمام مسلمانان‌ بر اهمیت عاشورا باور دارد و ما باید با استفاده از روز عاشورا میان اهل تشیع و اهل تسنن برای ایجاد وحدت کار می‌کردیم که وزارت حج و اوقاف این فرصت طلایی را از دست داد.

از سویی هم، نعمت الله غفوری عضو شورای علمای شیعه افغانستان گفت که مسلمانان بیشتر از هر روز دیگر به وحدت و یک پارچگی نیاز دارد. زیرا امروز ارزش‌های اسلامی در خطر است.

همچنان در این مراسم اعلامیه عزاداران حسینی در محکومیت اهانت به قرآن کریم در کشورهای سویدن و دنمارک خوانده شد. در اعلامیه آمده بود که این کشورها با مجوز رسمی این اجازه را داده است و مقدس‌ترین ارزش مسلمانان را آتش زدند.

اعلامیه افزوده است که تمام کشورهای اسلامی باید در برابر این اهانت متحد و یکپارچه عمل کنند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا