آخرین اخبارادبیاتافغانستانخبر های مهمفرهنگ و دانشفرهنگ و هنر

مرگ چنین خواجه نه کاری‌ست خرد؛

عطا محمد نور: در قلمرو زبان پارسی کمتر کسی را می‌توان به پایه استاد باختری یافت

خبرگزاری دید: عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی در پیامی به مناسبت درگذشت استاد واصف باختری از او به عنوان استاد مسلم عرصه فرهنگ و ادبیات نام برده و افزوده که بارها از استاد برای برگشت به بلخ دعوت کرده است.

آقای نور در این پیام که پنجشنبه شب(۲۹ سرطان) منتشر کرده، نوشته که از خبر درگذشت استاد باختری چنان اندوهگین شده که در هنگام درگذشت استاد رهنورد زریاب شده بود.

در بخشی از پیام آمده: استاد باختری شخصیت با عظمتی بود که در قلمرو زبان پارسی کمتر کسی را می‌توان به پایۀ او یافت. او بخش بزرگی از زندگی اش را در زمینه‌های زبان و ادبیات به‌سر برد و آثار ارزشمندی خلق کرد که گنج پربهایی محسوب می‌گردد.

در این پیام آقای نور تصریح کرده که بارها از استاد باختری دعوت کرده بود تا به کشور برگردد.

عطا محمد نور: «من در زمان مسوولیتم در ولایت بلخ در کنار نام‌گزاری یک‌باب مکتب و یک چهار راه بنام نامی استاد باختری، از ایشان بارها و آخرین مورد در مراسم بزرگ‌داشت از کارنامه‌های روان‌شاد استاد ره‌نورد زریاب دعوت کردم که به زادگاهش برگردد و آماده ام زمینه‌ی زندگی مرفه و آسوده‌یی را فراهم کنم تا از دانش و اندیشۀ ایشان، جامعۀ فرهنگی مستفید شود و او چون شمع درخشانی در حوالی فرهنگ و ادب در سرزمین خودش روشنایی بخشد، اما به این آرزویم نرسیدم و چه نا باورانه که امروز خبر جاودانگی اش را در غربت و بدور از میهن شنیدم و اندوهگین شدم».

گفتنی است که استاد واصف باختری روز پنجشنبه (۱۹ سرطان) به عمر ۸۱ سالگی در امریکا در گذشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا