آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

محقق: آغاز جنگ آب ریختن در آسیاب دشمن است/ امریکا مسئول وضعیت فعلی است

خبرگزاری دید: محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عضو رهبری شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان می‌گوید که عوامل و دلایل فروپاشی نظام جمهوریت متعدد بوده و ایالات متحده با به دست داشتن رهبری نیروهای امنیتی و مداخله در تمام امور افغانستان چنین روندی را رقم زد.

محمد محقق به تازگی در گفت‌وگوی توییتری در مورد دلایل و عوامل تسلط دوباره طا-لبان گفت: امریکا می‌خواست یک نظام بی‌ریشه‌ را به نام دموکرات و تکنوکرات جور کند ولی نیروی امنیتی و دفاعی از خودشان باشد. لذا اردوسازی و پولیس و امنیت ملی، این سه نهاد را خود امریکا ساخت که هیچ گونه اختیار آن نه به دست کرزی و نه به دست غنی بود.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان بیان داشت که دلیل اینکه در دوران حکومت آقای غنی یک حکومت قوی و محکم شکل نگرفت این بود که امریکا نمی‌خواست کسی که مردم انتخاب کرده روی کار شود.

وی با اشاره به رقابت انتخابات میان داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی بیان داشت: به صورت قطع ما انتخابات را برده بودیم در دور اول. ۵۵ یا ۵۶ فیصد برای ما معلومات آمد که ما انتخابات را بردیم. اشرف غنی از آقای زلمی رسول کرده هم پایین‌تر بود.

به گفته محقق، دور دوم با دستکاری در انتخابات، آقای اشرف غنی را رییس جمهور ساختند. امریکا به زور یک آدم بدون رأی را آورد رییس جمهور ساخت.

محمد محقق خاطرنشان کرد: خلیلزاد همراه با جنرال امریکایی که قوماندان ناتو بود با سفیر امریکا به دفتر آقای عبدالله آمد و ما را تهدید کرد. آقای عبدالله بود، حاجی باتور بود، صلاح‌الدین ربانی بود یعنی من تنها نبودم. آقای خلیلزاد گفت که اگر شما این را قبول نکنید، مشت خود را گره کرد و به کف دست خود زد و گفت با ناتو طرف هستید، با شما برخورد نظامی می‌کنیم. با زور داکتر عبدالله را قبولاند که رییس شورای عالی صلح شود.

وی افزود که طا-لبان را خلیلزاد از همان اوایل ایجاد و پشتیبانی می‌کرد و پس از آنکه طا-لبان با کمک القاعده برج‌های دوقلو را زد، مناسبات طا-لبان با امریکا خراب شد و خلیلزاد عقب‌نشینی کرد اما دوباره ذره ذره خلیلزاد طا-لبان را به صحنه آورد.

محقق: امریکا روزی که دل شان شد از افغانستان بیرون شود، بدون اینکه آقای غنی خبر شود ۱۸ ماه مذاکره کرد. به طا-لبان گفتند که این کارها را تو بکن و این کارها را ما می‌کنیم، ما می‌رویم و تو می‌دانی و افغانستان. آقای خلیلزاد و آقای پمپئو طا-لبان را به عنوان یک واگنر و یک نیروی نیابتی جور کردند. اما می‌خواستند که طور مسالمت‌آمیز یک صلحی شود و دیگران هم شریک باشد.

وی در ادامه بیان داشت که به دو یا سه دلیل آقای غنی این پروسه را به آخر نرساند: اول اینکه اعتماد نکرد و گفت اگر طا-لبان بیایند او را همانند داکتر نجیب؛ احمدزی دوم را هم به دار آویزان کند. دوم اینکه حکومتی که برای من نرسد چرا به طا-لب برسد. به همین خاطر گریخت که پروگرام خراب شود. سوم اینکه میلیاردها دالر پولی را که از طریق احمدی که رییس بانک ساخته بود و دزدی کرده بود، اگر یک حکومت طبیعی رویکار می‌آمد ممکن بود بازخواست کند که این همه پول کجا شد.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در مورد دلایل سقوط گفت: خود امریکا حکومت‌ها را بی‌پایه جور کرد و به دست مردم افغانستان نداد. دوم اینکه امریکا خود تصمیم گرفت تحویل بدهد به طا-لبان. … امریکا، خلیلزاد و آقای اشرف غنی مقصر سقوط و وضعیت فعلی و بدبختی مردم افغانستان هستند.

وی همچنین بیان داشت که سرنوشت افغانستان طی دهه‌های اخیر و هم اکنون از بیرون تعیین شده است.

محمد محقق جنگ کردن در وضعیت فعلی را به نوعی آب ریختن در آسیاب دشمن دانست و گفت: ما باید صبر کنیم که چهره واقعی این‌ها (طالبان) معلوم شود.

وی حمایت کشورهای منطقه از طا-لبان را به خاطر سیاست‌های ایالات متحده دانست و گفت که امریکا می‌خواست افغانستان را عقبه خود و دولت دست نشانده در این کشور داشته باشد.

عضو هیئت رییسه شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان راه‌حل افغانستان را نظام پارلمانی غیرمتمرکز دانست که در آن حقوق همه مردم تأمین شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا