آخرین اخبارجهانحقوق بشرزنانسیاست

هشدار امریکا و سازمان ملل: ممنوعیت کار زنان از سوی طا-لبان ارایه کمک‌ها را مختل می‌کند

خبرگزاری دید: امریکا و سازمان ملل در واکنش به ممنوعیت زنان از کار در سازمان‌های غیردولتی هشدار داده‌اند این موضوع ارسال کمک‌ها را مختل می‌کند.


آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا هشدار داده است که دستور طا-لبان برای ممنوعیت زنان از کار در سازمان‌های غیردولتی، ارسال کمک‌ها را مختل می‌کند و می‌تواند برای افغانستان «ویرانگر» باشد.
بلینکن در توییتی نوشته است: عمیقاً نگرانم که ممنوعیت طا-لبان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه زنان در افغانستان، کمک‌های حیاتی و نجات‌بخش به میلیون‌ها نفر را مختل می‌کند.
وی افزوده است که این تصمیم می‌تواند برای مردم افغانستان ویرانگر باشد.
اظهارات بلینکن پس از آن بیان شد که طا-لبان به همه سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی دستور داد تا از آمدن کارمندان زن به محل کار خودداری کنند.
رامیز الاکبروف معاون نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان و هماهنگ کننده امور بشردوستانه به خبرگزاری رویترز گفته اگرچه سازمان ملل این دستور را دریافت نکرده است، اما بیشتر فعالیت‌های این سازمان توسط سازمان‌های غیردولتی انجام می‌شود که با آن‌ها قرارداد دارد و به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
وی افزوده است: بسیاری از برنامه‌های ما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و ما نمی‌توانیم آن‌ها را اجرا کنیم، مگر این‌که ما مشارکت کارکنان زن در ارزیابی نیازهای بشردوستانه، در شناسایی ذینفعان، در ارایه کمک‌ها و توزیع کمک‌ها داشته باشیم، پس ما نمی‌توانیم آن‌ها را اجرا کنیم.
در همین حال، آژانس بین‌المللی کمک رسانی AfghanAid گفته که بلافاصله عملیات خود را به حالت تعلیق در می‌آورد و سایر سازمان‌های غیر دولتی در کشور نیز اقدامات مشابهی را انجام می‌دهند.
الاکبروف گفته است: یک اصل مهم در ارایه کمک‌های بشردوستانه، توانایی زنان برای مشارکت مستقل و بدون مانع در توزیع آن است، بنابراین اگر ما نتوانیم این کمک‌ها را به صورت اصولی انجام دهیم، هیچ کمک‌کننده‌ای بودجه‌ای از این قبیل را تأمین نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا