آخرین اخبارافغانستانصحتکودکان

هشدار سازمان ملل نسبت به کمبود شدید بسته‌های غذایی سوءتغذیه در افغانستان

خبرگزاری دید: دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد (اوچا) و سازمان صحی جهان نسبت به خاتمه یافتن بسته‌های غذایی و مواد سوءتغذیه برای کودکان هشدار داده‌اند.

اوچا می‌گوید که به‌دلیل «شکاف شدید مالی» برای کمک بشردوستانه به مردم افغانستان، در سال جاری میلادی ۳۶.۶ هزار کودک زیر پنج سال از دریافت بسته‌های غذایی محروم‌ شده‌اند.

این نهاد امروز یکشنبه(١٩ سنبله) با نشر توییتی در صفحه اکس گفته است که این کودکان برای بهبود تغذیه در ولایت‌هایی که دارای اولویت تشخیص داده شده بود، از این بسته‌های غذایی استفاده می‌کردند.

اوچا افزوده که دسترسی بیش از ۱۰۰ هزار نفر دیگر به خدمات ابتدایی صحی و تغذیه نیز یا محدود یا قطع شده است.

این نهاد هشدار داده که اگر کمبود بودجه برای کمک به مردم افغانستان ادامه یابد، ۱۷۳ مرکز سیار خدمات صحی و تغذیه مسدود خواهد شد که ۷۰ هزار و ۲۰۰ کودک زیر پنج سال از آن متأثر خواهند شد.

اوچا همچنین گفته که دسترسی ۱.۸ میلیون نفر به خدمات تغذیه قطع خواهد شد که شامل ۹۴۴ هزار کودک زیر پنج سال با سوءتغذیه‌ متوسط و ۵۲۱ هزار و ۹۳۴ کودک زیر پنج سال با سوءتغذیه‌ حاد می‌شوند.

از سویی هم، برنامهٔ جهانی غذا اعلان کرده که مواد غذایی ویژه درمان سوء‌تغذی در افغانستان ختم شده است.

برنامه جهانی غذا از کمبود مواد غذایی مخصوص، برای یک میلیون طفل و مادر، خبر می‌دهد.

این سازمان می‌گوید که بنابر نبود کمک مالی از سوی جامعه بین‌المللی پس از این ١ میلیون طفل و مادر در افغانستان دیگر مواد غذایی مخصوص برای درمان و جلوگیری از سوء تغذیه دریافت کرده نمی‌توانند.

یک روز پیش از این، وحیدالله امانی سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان گفته که در صورت عدم کمک رسانی، مردم مناطق دور افتاده در فصل زمستان با مشکلات شدیدی مواجه خواهند شد، به ویژه خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها زنان بیوه اند.

به گفته امانی، ١٥ میلیون افغان با گرسنگی شدید روبرو هستند، اما به گفته سازمان ملل متحد، نزدیک به ٢٩ میلیون افغانستانی به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا