آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهم

کاخ سفید: توافق‌نامه دوحه، طا-لبان را قوی و شرکای ما را ضعیف ساخت

خبرگزاری دید: کارین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته(۹ دلو) سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اینکه طا-لبان به تعهدات شان در توافق‌نامه دوحه عمل نکرده‌اند گفته است که امضای توافق‌نامهٔ دوحه با این گروه در سال ۲۰۲۰ آنها را نیرومند و “شرکای ما در حکومت پیشین افغانستان” را تضعیف کرد.

پییر بیان داشته است: چنانچه می‌دانید چهارسال قبل اداره قبلی توافق‌نامهٔ دوحه را در سال ۲۰۲۰ با طا-لبان امضا کرد و متعهد شد که نیروهای خود را چند ماه پس از تحلیف رییس جمهور بایدن، بدون هیج مسیر روشن یا برنامه‌ای خارج کنند.

با آن‌که ترامپ بارها از امضای این توافق‌نامه دفاع کرده و گفته است که جنگ‌های بی‌پایان منابع و جان امریکایی‌ها را گرفته و باید پایان یابند، اما همواره از دولت جو بایدن به دلیل چگونگی خروج از افغانستان انتقاد کرده‌ است.

با این‌حال کاخ سفید می گوید: گزینش‌های رییس جمهور بایدن برای چگونگی خروج از افغانستان به شدت تحت تاثیر شرایط ایجاد شده توسط سلف او -دونالد ترمپ- قرار داشت. زیرا با به کرسی نشستن بایدن، طا-لبان در قوی‌ترین موقف خود پس از سال ۲۰۰۱ قرار داشتند و نزدیک به نیمی از کشور را تحت کنترل داشته و یا به چالش کشیده بودند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که این گروه درتوافق‌نامه دوحه تعهد کرده بودند که برای تشکیل یک حکومت فراگیر با سایر احزاب افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد اما بدان عمل نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا