آخرین اخباراسلایدشوحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

یوناما: توقیف بانوان افغانستان تحقیرکننده و خطرناک است

خبرگزاری دید: یوناما نسبت به توقیف بانوان در کابل و دایکندی به دلیل ادعای عدم رعایت «حجاب» عمیقاً نگران است و آن را خطرناک می‌داند.

از اول جنوری در ولایت‌های کابل و دایکندی، یوناما مجموعه‌ای از کمپاین‌های تنفیذ احکام حجاب را توسط وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر و پولیس مقامات حاکم  ثبت کرده است.

یوناما امروز پنجشنبه(٢١ جدی) در گزارشی گفته است: در پایتخت کابل، به شمار زیادی از زنان و دختران هشدار داده شده و یا بازداشت شده اند. در شهر نیلی ولایت دایکندی نیز زنان و دختران بازداشت شده اند.

یوناما افزوده که در حال بررسی اتهامات مربوط به بدرفتاری و بازداشت غیرقانونی است و اینکه جوامع اقلیت‌های مذهبی و قومی به طور نامتناسبی تحت تأثیر عملیات اجرایی قرار می‌گیرند.

به گفته این نهاد، برای اطمینان از آزادی یک محرم یا سرپرست مرد، ملزم به امضای نامه‌ای است که ضمانت اجرای آینده را تضمین می‌کند وگرنه مجازات می‌شود.

یوناما همچنین ادعاهایی مبنی بر اینکه در ازای آزادی درخواست پرداخت شده است، را نیز بررسی می‌کند.

روزا اوتنبایوا نماینده خاص دبیر کل سازمان ملل و رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است: اقدامات اجباری شامل خشونت فیزیکی به ویژه برای زنان و دختران افغان تحقیرکننده و خطرناک است.

خانم اوتنبایوا افزوده است: توقیف‌ها بدنامی بزرگی را به همراه دارد که زنان افغان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. این امر اعتماد عمومی را همچنان از بین می‌برد.

یوناما هراس دارد که سرکوب فعلی زنان را به دلیل ترس از دستگیری خودسرانه به انزوای بیشتر سوق می‌دهد و محیطی مساعد برای مردان برای اجرای اقدامات سرکوبگرانه در خانه ایجاد می‌کند.

یوناما در ادامه بیان داشته که این موضوعات را به طور مستقیم با مقامات حاکم، از جمله وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر، مطرح کرده و خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان گردیده است.

یوناما به مقامات حاکم تاکید کرده که افغانستان به عنوان یک دولت عضو هفت سند کلیدی حقوق بشر بین‌المللی باقی مانده است.

قطعنامه ۲۶۸۱ (۲۰۲۳) شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از طا-لبان خواسته تا به سرعت پالیسی‌ها و اقداماتی را که بهره‌مندی زنان و دختران از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محدود می‌کند، معکوس کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا