آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

عطا محمد نور در گفت‌وگو با الحدث:

امریکا، ناتو و تمام غرب زمینه را مساعد ساختند تا افغانستان را به طا-لبان بدهند

خبرگزاری دید: عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی در گفت‌وگویی با شبکه العربیه، سقوط افغانستان را به دست طا-لبان یک توطئه «بسیار عمیق» خوانده و تصریح کرده که زمینه واگذاری کشور به طا-لبان از سوی امریکا و ناتو و تمام غرب مهیا شده بود.

عطا محمد نور در این مصاحبه در باره نحوه واگذاری افغانستان به طا-لبان از سوی امریکا و نحوه خروج نیروهای این کشور و همچنان سقوط شمال به دست طا-لبان سخن زده و افزوده که خلیلزاد به عنوان نماینده امریکا پیش از سقوط کابل تسلط طا-لبان را بر افغانستان به عنوان یک واقعیت مسلم به رسمیت شناخته بود.

رهبر جمعیت اسلامی در پاسخ به سوالی در باره دفاع از شمال گفته: «ما به رییس جمهور و رهبران گفتیم که باید یک اجماع ملی به میان بیاید. به این معنی که از نیروهای ارتش و هوایی حمایت صورت بگیرد و مردم حضور خود را در تصمیم گیری دولت ببینند و کمبود قوای مسلح را باید کامل می‌کردند چون تعدادی فرار کرده بودند تعدادی کشته شده بودند. چون سطح تلفات رفته بود بالا، اما این رییس جمهوری و تیم ناکام و فاسدش این حرف های ما را گوش نکردند».

او افزود: «من مسئولیت دولتی نداشتم و فقط کارهای حزبی داشتم. نه قومندان بودیم و نه وزیر بودم البته قبلاً مسئولیت دولتی داشتم که در آن زمان بلخ را به عنوان بادی ۹ ولایت شمالی قوی و مدرن و امن نگداشته بودیم».

عطا محمد نور در این مصاحبه سقوط کشور به دست طا-لبان را «توطئه بسیار عمیق» توصیف کرد و گفت:«زمانی که جنگ به شمال رسید من در دبی بودم با خانواده‌ام برای واکسین کرونا آمدیم، واکسین اول را گرفتم که جنگ در شمال شدت گرفت. من تداوی را کنار گذاشتم و با خانواده خود برگشتم به افغانستان. رفتیم به بلخ و جنگ راعلیه طا-لبان آغاز کردیم و حداقل دو ماه ما جنگ خونین داشتیم با وجودی که هیج مسئولیت دولتی نداشتم اما جنگیدم و مردم هم انگیزه برای بقای حکومت اشرف غنی نداشتند».

عطا محمد نور افزود:« توطئه طوری بود که تمام قطعات خاص، ارتش و نیروهای دفاعی با هم فرار کردند. با آن هم تا دو ساعت دیگر من تلاش کردم توسط مردم بجنگم اما مسئولین دولت مرکزی گفتند نجگید و ما دیدیم که دولت حتی نیروهای هوایی را انتقال داد و من مجبور شدم که بیرون شوم از کشور».

به گفته او، «قبل از این که طا-لبان افغانستان را بگیرد خلیلزاد نماینده امریکا، طا-لبان را به عنوان یک حکومت پذیرفته بود. یعنی امریکا ناتو و تمام غرب زمینه را مساعد ساختند تا افغانستان را بدهند».
نور همچنین از «توطئه داخلی» سخن گفت و افزود: «توطئه داخلی برمی‌گردد به اشرف غنی و تیمش. خصوصا امرالله صالح معاونش که گذاشتند طا-لبان به فکر خودشان به خط باریک وصل می‌شوند و ذوب می‌شوند. شهرستان‌ها و پایگاه‌های نظامی به طا-لبان تسلیم شد به نام آسیب‌پذیری بدون اینکه با آنان جنگی صورت گرفته باشد».
نور درباره تشکیل « شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» توضیح داد که این «یک نهاد همه شمول که همه نخبگان، شخصیت ها وکیل ها و فرماندهان همه در این عضویت دارند. تمامی اقوام و طرفهای افغانستان در این عضویت دارد».
او درباره آینده افغانستان با وجود حکومت طا-لبان گفت: «من می‌گویم افغانستان را امریکا به شما داده و از مصاحبه بایدن معلوم شد که امریکا رابطه نزدیکی با طا-لبان دارد برای مبارزه علیه القاعده که همفکر طا-لبان هستند. گزینه جنگ را بله داریم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا