آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

اوتونبایوا: ادامه توقف آموزش دختران افغانستان را بیشتر منزوی می‌کند

خبرگزاری دید: رزا اوتونبایوا رییس دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) همزمان با روز جهانی آموزش می‌گوید که ادامه محرومیت دختران از آموزش افغانستان را بیشتر منزوی خواهد کرد.

رزا اوتونبایوا امروز چهارشنبه (۴ دلو) به مناسبت روز جهانی آموزش گفته است که طا-لبان باید درک کنند که آموزش تنها یک الزام اخلاقی نیست، بلکه برای رفاه و صلح جامعه یک امر حیاتی است.

او همچنین گفته است که طا-لبان وظیفه دارند تا بدون توجه به جنسیت، از حقوق آموزش همه حفاظت و حمایت کنند.

اوتونبایوا افزوده که «پافشاری در مسیر فعلی تنها واردکردن صدمات بیشتر به همه افغان‌ها است و افغانستان را از جهان اسلام و جامعه جهانی در انزوا نگه می‌دارد».

به گفته‌ خانم اوتونبایوا، احترام به حقوق آموزش زنان و دختران تنها خواست کشورهای غربی نیست، بلکه خواست جهان اسلام نیز است.

رییس یوناما تأکید کرده که آموزش در افغانستان برای همه مهم‌تر از یک حق پنداشته می‌شود، زیرا یک اساس برای آینده افغانستان است.

به گفته‌ او، آموزش برای مقابله با چالش‌های امروز و فردا، تحرک اقتصادی و کاهش اثرات بحران اقلیمی ضروری است.

خانم اوتونبایوا گفته است که «تداوم محرومیت زنان و دختران از آموزش پایدار نیست، چون هر روزی که می‌گذرد، اساس جامعه مرفه و مساوی، ضعیف‌تر می‌شود».

طا-لبان پس از حاکمیت خود بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از مکتب و دانشگاه محروم کرده‌اند.

پیشتر برنامه جهانی غذا نیز به مناسبت روز جهانی آموزش گفت که در افغانستان بسیاری از کودکان گرسنه به مکتب می‌روند.

این نهاد همچنین گفته است که در روز بین‌المللی آموزش، به دنیا یادآوری می‌کند که وعده‌های غذایی در مکتب برای یادگیری ضروری است.

این برنامه در حال حاضر برای کودکان در مکتب بیسکویت توزیع می‌کند.

در حالی‌که بیش از دو‌ونیم سال از محروم شدن دختران در افغانستان از تحصیل و آموزش می‌گذرد، پیشتر سازمان عفو بین‌الملل، نیز به مناسبت روز جهانی آموزش اعلام کرد که دختران افغانستان خواهان بازگشایی فوری و بدون قیدوشرط مکاتب‌شان هستند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که دختران افغانستان در این روز داستان خود را به اشتراک می‌گذارند و دلشستگی‌شان را ابراز می‌کنند؛ زیرا حق بنیادی آنان برای تحصیل همچنان توسط طا-لبان نقض می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا