آخرین اخبارایرانجهانسیاست

ایران بخشی از برنامه هسته‌اش را فعال می‌کند

رسانه‌های ایران خبر می‌دهند که بخشی از فعالیت‌ هسته‌ای که پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی (برجام) متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود و مقامات اتحادیه اروپا به طور غیررسمی در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.

رسانه‌های ایران خبر می‌دهند که بخشی از فعالیت‌ هسته‌ای که پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی (برجام) متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود و مقامات اتحادیه اروپا به طور غیررسمی در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.
گفته شده که این اقدامی است در واکنش به خروج امریکا از برجام و بدعهدی کشور‌های اروپایی در اجرای تعهدات‌شان.
خبرگزاری صدا و سیما از قول منابع نزدیک به هیئت نظارت بر برجام که نامش را فاش نکرده است، نوشته که فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست و فعالیت‌های جدید در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام خواهد بود. برخی منابع دیگر به بندهای ۳۶ و ۳۷ اشاره کرده‌اند.
در اولین سالگرد خروج امریکا از برجام، حسن روحانی چهارشنبه آینده در گفت‌وگوی زنده رادیو و تلویزیونی برنامه‌های مرحله‌ای در قبال خروج امریکا از برجام را اعلام می‌کند.
بر اساس بند ۲۶، اتحادیه اروپا و امریکا متعهد شده‌اند از برقراری و اعمال تحریم‌ها خودداری کنند و قطعنامه دیگری برای تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل فعالیت هسته‌ای تصویب نشود.
بر اساس بند ۳۶، اگر ایران یا شش کشور امضا کننده بر این باور باشند که طرف مقابل به تعهداتش در باره برجام عمل نکرده، کمیسیون مشترکی برای حل و فصل اختلاف تشکیل خواهد شد.
این کمیسیون برای حل اختلاف پانزده روز وقت دارد مگر آنکه این زمان با اجماع بیشتر شود. اگر این کمیسیون به نتیجه نرسید باید موضوع را به وزرای خارجه ارجاع دهد.
وزرا پانزده روز برای حل مسئله وقت دارند، اما با اجماع می‌توانند این زمان را تمدید کنند. اگر وزرای خارجه به نتیجه نرسیدند موضوع به هیئت مشورتی ارجاع می‌شود که سه عضو دارد، یکی از طرف کشور شاکی، یکی از طرف مقابل و یک نفر مستقل. هیئت مشورتی باید در مدت پانزده روز نظر غیر الزام آور خود را اعلام کند.
اگر تا سی روز مسئله حل نشد کمیسیون مشترک پنج روز دیگر هم نظر هیئت مشورتی را بررسی خواهد کرد و اگر راه حلی پیدا نشد کشور شاکی می‌تواند عدم اجرای تعهدات را زمینه نقض برجام تلقی کند و به شورای امنیت سازمان ملل گزارش کند که کامل یا نسبی از برجام خارج می‌شود.
بر اساس بند ۳۷، وقتی شورای امنیت از موضوع مطلع شد- به شرط حسن نیت و کوشش دو طرف برای حل مسئله- به قطعنامه تداوم لغو تحریم‌ها رای خواهد داد. اگر این قطعنامه تا سی روز به تصویب نرسد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت مبنا قرار خواهد گرفت، اما عطف به ما سبق نخواهد شد. شورای امنیت برای جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها به نظر کشورهای درگیر و هیئت مشورتی توجه خواهد کرد. «ایران اعلام کرده که اگر بخشی یا تمام تحریم‌ها برگردد، ایران آن را زمینه توقف بخشی یا تمام تعهدات برجام خواهد دانست.»
مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا سه روز پیش توسعه نیروگاه هسته‌ای بوشهر را مشمول تحریم کرد و در بیانیه‌ای گفت این اقدام برای محدود کردن توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم و دستیابی به سلاح هسته‌ای است.
آقای پمپئو گفت تا ایران تمام فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای را متوقف نکند، مذاکره‌ای با تهران خواهد داشت.
دو هفته پیش کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا معافیت‌های نفتی ایران را که در آخر ماه میلادی به پایان می‌رسد، تمدید نکند. امریکا بارها اعلام کرده که قصد دارد صادرات نفت ایران را با تحریم‌های شدید به صفر برساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا