آخرین اخباراسلایدشوسیاستمنطقه

ایران: ثبات و امنیت در کابل ثبات در تهران است

خبرگزاری دید: سخنگوی وزارت خارجه ایران راه برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی را تشکیل یک دولت فراگیر خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران ثبات در کابل را به مثابه ثبات در تهران می‌داند.

ایران

 

به فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ایران طی سخنانی در چهل و هشتمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد گفت: امروزه افغانستان با هم آیند بحران‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و انسانی مواجه است که نتیجه بلافصل سیاست های نادرست و اقدامات غیر مسئولانه و نسنجیده یکجانبه امریکا طی دو دهه گذشته می‌باشد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ثبات در کابل را به مثابه ثبات در تهران دانسته و تمامی مساعی خود را برای ایجاد و تثبیت صلح و آرامش در افغانستان پیش و پس از سقوط دولت پیشین مبذول داشته است.
به گفته او، راه برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی آن بهره گیری از تمامی ظرفیت های انسانی آن کشور از طریق کمک به تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت تمامی گروه های سیاسی و قومی افغانی است.
وی گفت: غرب با اعمال سیاست قحطی و گرسنگی آسیب فاجعه باری به بار آورده است. فقر و ناامنی ناشی از تحولات سیاسی اخیر در کنار بحران انسانی ناشی از وضعیت بغرنج اقتصادی آن کشور که با مصادره دارایی های مردم افغانستان توسط اشغالگران تشدید شد، موجب مهاجرت گسترده به کشورهای همسایه از جمله ایران شده است.
خطیب زاده تاکید کرد: شرایط کنونی بستر مناسبی برای سوءاستفاده گروه های تروریستی به ویژه داعش در افغانستان برای جذب نیرو ایجاد کرده که نیازمند همگرایی دولت‌های منطقه برای ارسال کمک های بشردوستانه با هدف بهبود وضعیت انسانی و مساعدت به هیئت سرپرستی موقت جهت مبارزه جدی با گروه تروریستی تکفیری داعش می‌باشد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران خاطرنشان کرد: ایران ضمن همراهی و همدلی کامل با مردم افغانستان در این شرایط دشوار، هیئت حاکمه سرپرستی موقت را به تشکیل دولت فراگیر و ایفای تعهدات شناسایی شده بین‌المللی از جمله رعایت حقوق زنان و کودکان ترغیب کرده و بر اساس تحلیل های برآمده از پایش منظم رفتار آن گروه با مردم افغانستان و تعامل آن با گروه‌های مختلف قومی و سیاسی در تشکیل دولت فراگیر مستقل، روابط خود را تنظیم خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا