آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهایرانحکومت

با ۱۳ درصد افزایش؛ صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان به ۱.۸ میلیارد دالر رسید

خبرگزاری دید: رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که میزان صادرات غیرنفتی آن کشور به افغانستان در سال گذشته‌ی خورشیدی به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دالر رسید که نشان‌دهنده افزایش ۱۳.۶ درصدی در مقایسه با سال قبل آن است. به صورت آماری ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در دوازده ماهه سال گذشته ۲۲۴ میلیون دالر و در وزن نیز ۹۶۳ هزار تن افزایش داشته است.

حسین روستایی، رایزن تجاری ایران در افغانستان روز گذشته، (۲۶ حمل) گفت که میزان صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دالر رسید که این میزان، افزایش ۱۳.۶ درصدی را در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل آن نشان می‌دهد.
به نقل از خامه پرس؛ رایزن تجاری ایران در افغانستان گفته است: “ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در دوازده ماهه سال گذشته ۲۲۴ میلیون دالر و در وزن نیز ۹۶۳ هزار تن افزایش یافت که در مجموع ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دالر و به لحاظ وزنی به ۳۴۱۴ تن رسید که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد در وزن افزایش یافته است.”
این مقام ایران گفته است که صادرات غیر نفتی آن کشور به افغانستان پس از ۴ سال کاهش، در سال گذشته سیر صعودی به خود گرفته و همچنان ۱۰۰۰ قلم کالای جدید به اقلام صادراتی ایران به افغانستان افزوده شده است.
رایزن تجاری ایران در افغانستان همچنین گفته است که حجم صادرات افغانستان به ایران نیز در سال گذشته با ۱۳ میلیون دالر افزایش به ۴۳ میلیون دلار رسید که رشد ۴۵ درصدی در ارزش و افزایش ۱۰۴ درصدی در وزن را نشان می‌دهد.
براساس گزارش رسانه‌های ایران، افزایش رفت و آمد هیأت‌های تجاری، تسهیل در مرزها و افزایش ساعات کاری در گمرک‌ها، برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، برگزاری همایش‌های تجاری در کابل، هرات، تهران و مشهد، برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های صادراتی ایران در هرات، تبادل بیش از ۵۰ هیأت نمایشگاهی و کیفیت خوب کالاهای صادراتی ایران از مهمترین عوامل افزایش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان بوده اند.
رسانه‌های ایران به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران نوشته که افغانستان هفتمین مقصد کالاهای صادراتی ایران است و بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، در دوازده ماه سال ۱۴۰۲، در بین کشورهای هدف صادراتی ایران، بالاترین تراز تجاری مثبت با کشور افغانستان ثبت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا