آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

جزییات بیشتر از اظهارات نبیل در نشست دو روزه گفت‌وگوهای امنیتی هرات

خبرگزاری دید: پس از ختم نشست امنیتی دو روزه در تاجیکستان تحت عنوان «بازخوانی افغانستان؛ راهکارهای متفاوت» رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید طی چند سال گذشته حمله‌های مهمی بالای پایگاه‌ها و میدان‌هایی صورت گرفته که در آن سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای وجود دارد.

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در مصاحبه‌ای با صفحه ٢ بی‌بی‌سی با بیان این‌که نشست بیشتر تخصصی بود تا سیاسی، گفت: گروهی از طا-لبان در تبانی با بخشی از القاعده در تلاش هستند و انگیزه دارند تا به سلاح‌ تاکتیکی هسته‌ای دست یابند.

وی توضیح داد: در جریان چندین سال گذشته زمانی که القاعده در افغانستان فعال بود، این‌ها یک دیدگاهی را تحت نظر شخصی نزدیک به اسامه به نام عبدالعزیز المصری ساخته بودند و همیشه این انگیزه را داشتند تا آن‌ها (طا-لبان) به این سلاح دست یابند؛ هم القاعده و هم زیر مجموعه‌های القاعده و چندین بار در این ارتباط عملیات‌هایی در پاکستان صورت گرفت. مثلاً بعد از ١١ سپتمبر به کمک اطلاعات امریکا یک کسی از کارمندان مرکز هسته‌ای پاکستان در خوشاب به نام بشیر محمود گرفتند (بازداشت شد) که او عضویت القاعده را داشت. حمله‌ای که بالای کشتی ذوالفقار شد که مسئولیت آن را شاخه شبه قاره هند القاعده به دوش گرفت. بعد از این حمله، اطلاعاتی که وجود دارد یک تعداد کارمندهای آن بخش گرفتار شد.

نبیل: در ١٠ یا ١١ سال اخیر اگر ببینید شما ٥ تا ٦ حمله‌ مهمی بالای پایگاه‌ها یا میدان‌های هوایی که صورت گرفته اکثراً نظر به معلوماتی که در رسانه‌های باز هم وجود دارد، این سلاح تاکتیکی وجود دارد.

وی با ابراز ناامیدی از برگزار نشدن نشست امنیتی هرات در داخل افغانستان افزود: ضرور است که ما ریشه‌های مشکلات را بحث کنیم. یک بحث تخصصی باشد که چگونه ما بارها در ٤٥ سال ناکام می‌شویم. آیا مشکل در سیستم است، در دیدگاه‌ها است یا اینکه هر بار نظام از بیرون بالای مردم افغانستان تحمیل می‌شود.

او در مورد یافتن راه‌حل برای ختم بی‌ثباتی در افغانستان خاطرنشان کرد: اول باید خط فکری افغان‌هایی که با خط فکری طا-لب اختلاف دارد باید بتوانند یک مخرج مشترک برای مشکلات، پیدا کنند و یک روایتی که تمام مردم افغانستان خود را در آن ببینند آن روایت باید بیشتر شهروند محور باشد نه امیر و رعیت.

به گفته وی، متاسفانه در حال حاضر به سیاسیونی که در افغانستان هستند و خواهان گفت‌وگو در مورد مشکلات کشور هستند اجازه سفر داده نمی‌شود و در خود افغانستان نیز به سختی می‌توان فضایی را برای گفت‌وگو پیدا کرد که این خود مبین فضای اختناق در افغانستان است.

رییس پیشین امنیت ملی در ادامه صحبت‌های خود گفت که متاسفانه کشورهای منطقه هم به دید تهدید و هم فرصت به افغانستان می‌بینند و نه تهدید و نه فرصت تعریف واحدی پیدا نکرده است.

وی افزود: روسیه، چین و پاکستان بازی دوگانه با افغانستان دارد.

نبیل در مورد دورنمای افغانستان بیان داشت: من با درک از وضعیت و موقف‌گیری‌های طا-لبان، مطمئن هستم که طا-لبان تغییر خواهند کرد. چون یک ساختار دینی-مذهبی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا