آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

حمایت از رسانه‌ها سبب رشد صنعت گردشگری می‌شود

خبرگزاری دید: شماری از فعالان رسانه‌ای می‌گویند که رسانه‌ها به عنوان ضلع چهارم قدرت در یک جامعه نقش مهمی در معرفی و نهادینه ساختن صنعت گردشگری دارند، رسانه‌ها می‌توانند با معرفی جاذبه‌های طبیعی افعانستان باعث جذب گردشگران از سراسر جهان شوند.

از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتمبر را به عنوان روز جهانی گردشگری نام گذاری کرده است.

هدف از گرامی داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

در همین حال برخی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای می‌گویند که افغانستان‌ دارای جاذبه‌های زیاد گردشگری است، می‌تواند از این مسیر به رشد اقتصادی و تعامل سازنده با جهان برسد.

مصطفی شهریار خبرنگار در کابل به خبرگزاری دید، می‌گوید که رسانه‌ها می‌توانند نقش معرف جاذبه‌های گردشگری را در سطح جهانی بازی کنند و این امر نیازمند حمایت حکومت‌ها از رسانه‌های خصوصی است.

آقای شهریار همچنان می‌گوید که ولایت بامیان، ولایت غزنی، لوگر، سمنگان، هرات، بلخ، ولایت غور و دیگر ولایات کشور از محبوب‌ترین مکان‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی است.

بندامیر در بامیان، پیکره‌های بودا در این ولایت، منار جام غور، دهلیز واخان در بدخشان، انگشت شاه در سرپل و مناطق دیگر همه ساله صدها هزار گردشگر را به این مکان ها می‌کشاند.

وی افزود که رسانه‌ها می‌تواند در معرفی این جاذبه‌ها و مکان‌های باستانی نقش بسیار ارزشمندی داشته باشد، ولی در این بخش دولت باید بر رسانه‌ها سرمایه‌گذاری کند و صنعت گردشگری در میان مردم تبدیل به فرهنگ شود.

از سویی هم سکینه حسینی فعال حقوق زن در این رابطه به خبرگزاری دید، می‌گوید که تبلیغات در دنیای امروز نقش خیلی تاثیر گذار در جامعه دارد، بدون شک رسانه‌ها می‌تواند در جلب گردشگران خارجی به افغانستان نقش بازی کند.

خانم حسینی می‌گوید که تنها مسئله امنیت برای گردشگران خارجی مطرح نیست، در ۲۰ سال گذشته که امنیت به شدت خراب بود ولی بازهم سالانه صدها هزار توریست خارجی به افغانستان می‌آمدند.

وی می‌افزاید که مشکلات سیاسی و عدم مشروعیت بین‌المللی حاکمیت یکی از دلایل عمده کاهش گردشگران داخلی شده است.

حسینی افزود که بسیاری از جاذبه‌های طبیعی افغانستان برای مردم و جهان ناشناخته باقی مانده است، خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند با تهیه گزارش از این ساحات در معرفی این جاذبه‌ها کمک کنند. بدون شک افغانستان‌ بهشت گردشگری است و باید زمینه‌های جذب گردشگران خارجی از سوی حکومت‌ها فراهم شود.

وی می‌گوید که به ولایت بامیان و مخصوصاً بندامیر و پیکره‌های بودا یکی از مناطقی است که از طریق تبلیغات رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به جهانیان معرفی شد و ما شاهد بودیم که سالانه میلیون‌ها نفر به بامیان سفر می‌کردند و سفر این گردشگران زندگی مردم بامیان را متحول می‌کرد. مردم صنایع دستی، گیاهان طبی، لبنیات و دیگر محصولات شان را با قیمت خوب می‌فروختند، خانه‌های شان را به کرایه می‌دادند حتا اسب شان را به کرایه می‌دادند و این چرخه از معادلات بسیار روی اقتصاد مردم بامیان تاثیر داشت.

از سویی هم ضیا جویا خبرنگار به خبرگزاری دید، می‌گوید که رسانه ها به عنوان ابزار جدایی ناپذیر در دنیای انسان‌ امروزی، نه تنها در یک جنبه، بلکه در تمامی جوانب زندگی تاثیرگذار هست. نقش رسانه‌ها را در زندگی انسان امروزی نمی‌توان انکار کرد. با توجه به وضعیت توریزم و گردش‌گری در کشور، می‌توان از رسانه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای قوی و در دسترس برای رونق بخشیدن به این صنعت استفاده کرد.

آقای جویا می‌افزاید که دولت‌ها به عنوان اصلی‌ترین نهاد و به عنوان حمایت کننده می‌تواند رسانه‌ها را با حمایت‌های مالی و محدود نکردن در حوزه اطلاع‌رسانی همواره از رسانه‌ها حمایت کرده تا رسانه‌ها بتوانند در امر اطلاع‌رسانی، معرفی و جذب توریست‌های خارجی و داخلی موثر واقع شوند.

نویسنده

رسول شهزاد - کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا