آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاستگزارش

کارشناسان:

دیدار رییس آی اس آی با رهبران سیاسیی مخالف، مانوری علیه طا-لبان است

رسول شهزاد- خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: به دنبال نشر اخباری مبنی بر دیدار رییس آی اس آی با برخی رهبران سیاسی مخالف طا-لبان، کارشناسان می‌گویند که این مانورهای پاکستانی‌ها بیشتر به منظور وارد کردن فشار بر حکومت طا-لبان اجرا می‌شود.

خبرگزاری دید: به دنبال نشر اخباری مبنی بر دیدار رییس آی اس آی با برخی رهبران سیاسی مخالف طا-لبان، کارشناسان می‌گویند که این مانورهای پاکستانی‌ها بیشتر به منظور وارد کردن فشار بر حکومت طا-لبان اجرا می‌شود.
اخیراً خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که جنرال ندیم انجم رییس آی اس آی با عطا محمد نور، مارشال دوستم و محمد محقق در ترکیه دیدار داشته است.
کارشناسان می‌گویند که دیدار رییس آی اس آی با رهبران مخالف طا-لبان بیشتر از آن که جنبه میانجیگرانه داشته باشد، تلاشی است از سوی پاکستان تا فشارها بر طا-لبان را افزایش دهد.
این کارشناسان همچنان احتمال م‌دهند که پاکستان می‌خواهد بر طا-لبان کنترول داشته باشد و از همین جهت مانورهای اینچنینی اجرا می‌کند.
سید جواد حسینی آگاه مسایل سیاسی در صحبت به خبرگزاری دید، گفت: به دلیل بروز مشکلات مرزی، مسایل حمایت از تحریک طا-لبان پاکستانی، مقامات اسلام‌آباد از طا-لبان چندان راضی نیستند.
آقای حسینی افزود که پاکستان به این باور است که طا-لبان افغانستانی با طا-لبان پاکستانی همکاری دارند به همین خاطر آنها در تلاش است که با استفاده از نیروهای سیاسی با گذشته نظامی بتواند بر طا-لبان فشار وارد کند.
وی افزود که پاکستان در شرایط کنونی نیز بر طا-لبان تاثیرگذار است و آنها در تلاش هست که بتواند روابط شان را با هسته‌هایی که به اسلام‌آباد نزدیک است بیشتر سازند تا در آینده این هسته‌ها بتواند نگرانی اسلام‌آباد را رفع کند.
آقای حسینی می‌گوید که نگاه پاکستان نسبت به افغانستان تغییر کرده است و به سان گذشته که فقط نگاه امنیتی و استخباراتی بود نیست که در همین راستا آنها تلاش دارند که نگاه اقتصادی نیز داشته باشند و این امر زمانی عملی است که یک دولت همه شمول در افغانستان شکل بگیرد.
با این حال، سید محمد باقر محسنی آگاه مسایل سیاسی در صحبت به خبرگزاری دید گفت که پاکستان در بدو شکل‌گیری حکومت طا-لبان تلاش داشت که یک دولت بر محوریت طا-لبان در افغانستان شکل بگیرد که خوشبینی‌های پاکستان به درستی عملی نشد.
آقای محسنی همچنان افزود که پاکستان و طا-لبان در طول ۲۰ سال گذشته روابط نزدیک به هم داشتند ولی بعد از شکل‌گیری امارت اسلامی در افغانستان طا-لبان نتوانستند که نیازهای پاکستان را به خوبی پاسخ دهند به همین دلیل اسلام‌آباد در پی آن است که بتواند فشار بیشتر وارد کند.
وی افزود که با توجه به وضعیت فعلی افغانستان رهبران سیاسی ناگزیر هستند که به مذاکره تن بدهند و به همین دلیل تلاش دارند که یک چارچوب برای توافق با طا-لبان جستجو و ایجاد کنند.
آقای محسنی می‌گوید که وضعیت کنونی کشور برای مردم افغانستان قابل قبول نیست و اگر طا-لبان نتوانند وضعیت را به گونه مطلوب تغییر بدهند ممکن است که بی‌زاری مردم تبدیل به اعتراض شود.
شهروندان کشور از وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی موجود در کشور شکایت دارند و می‌گویند که طا-لبان باید بحران اقتصادی کشور را در اولویت برنامه‌های شان قرار بدهند تا بتوانند مشروعیت داخلی کسب کنند.
محسنی به این باور است که استقرار حکومت طا-لبان در کابل وابسته به روابط طا-لبان با پاکستان است و سفر اولین مقام خارجی که رییس آی‌اس‌آی بود، نشان دهنده این ارتباط نزدیک است.
به باور آقای محسنی، پاکستان به دنبال حکومت تک قومی در افغانستان نیست اما تلاش شکل گیری یک دولت با محوریت طالبان از خواسته‌های اسلام‌آباد است.
با این همه، هنوز جزئیات کامل دیدار رییس آی اس آی با رهبران سیاسی مخالف طا-لبان کاملاً رسانه‌ای نشده و گذر زمان نشان خواهد داد که در آن میان چه گذشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا