آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانورزش

دیده‌بان حقوق‌بشر: کمیته المپیک افغانستان به علت نقض حقوق ورزشکاران زن تحریم شود

خبرگزاری دید: دیده‌بان حقوق‌بشر مستنداتش درباره خشونت علیه زنان افغانستان در حوزه ورزش را منتشر کرد. .دیده‌بان حقوق بشر نوشت که وضعیت به گونه‌ای است که برخی از ورزشکاران زن مخفی شده و مدال‌ها و لباس‌های ورزشی خود را از ترس طا-لبان از بین برده‌اند. این نهاد خواسته است تا کمیته المپیک افغانستان که از سوی کمیته بین المللی المپیک تمویل می‌شود، به علت اجازه ندادن به ورزش زنان تحریم شود.

دیده بان حقوق بشر روز گذشته(۲۳ حمل) مستنداتش درباره خشونت علیه زنان افغانستان در حوزه ورزش را منتشر کرد. این نهاد گزارش مستندات را در اختیار گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه خشونت علیه زنان می‌گذارد که قرار است گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند.

شماری از ورزشکاران زن خواهان اشتراک در بازی‌های بین‌المللی به صورت تیم مستقل و به نمایندگی از افغانستان اند. این حرکت آنها در واکنش به ممنوعیت ورزش زنان در افغانستان در مسابقات بین‌المللی است. طا-لبان کنترول کمیته المپیک افغانستان را به دست دارد و به زنان ورزشکار اجازه نمی‌دهد که به نمایندگی از افغانستان شرکت کنند.

پیش از این نیز کمیته المپیک افغانستان از سال ۱۹۹۹ الی ۲۰۰۳ به دلیل ممنوعیت ورزش زنان تحریم بود و تیم‌های افغانستان حق اشتراک در مسابقات بین‌المللی المپیک را نداشتند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر به یک مورد جدی خشونت علیه زنان افغانستان در حوزه ورزش، در زمان حکومت پیشین نیز اشاره شده است.

روزنامه گاردین در سال ۱۳۹۸ گزارشی درباره آزار جنسی ورزشکاران زن توسط کرام‌الدین کریم، رئیس سابق فدراسیون فوتبال افغانستان منتشر کرد. به دنبال آن، دادستانی کل افغانستان حکم بازداشت او را صادر کرد، اما او هرگز بازداشت نشد.

فیفا نیز کرام‌الدین کریم را به اتهام آزار و اذیت جنسی دختران فوتبالیست افغان مقصر شناخت. این سازمان کرام‌الدین کریم را یک میلیون دالر جریمه نقدی و به‌صورت دائمی از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم کرد.

طا-لبان تاکنون نه تنها اقدامی برای پیگیری قضایی پرونده‌ آزار جنسی رئیس سابق فدراسیون فوتبال افغانستان انجام نداده، بلکه والی طا-لبان در کابل در ماه اسد ۱۴۰۱ با او دیدار کرد.

در این گزارش علاوه بر افغانستان، به خشونت علیه زنان در مالی و هائیتی، و همچنین سوءاستفاده از کودکان در ورزش جاپان و آزمایش جنسیت زنان ورزشکار نیز پرداخته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا