آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ پلان صلح اشرف غنی با « عجله » خلیلزاد قابل جمع است؟

اینک بر نماینده امریکا و حکومت افغانستان است که هماهنگ شده و آجندایی را بیرون بدهند که در آن «عجله» واشنگتن و« صبر» کابل قابل جمع باشد.


نشست ژنو روز گذشته رسماً به پایان رسید و محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور به کابل آمد. رییس جمهور غنی به نماینده‌گی از حکومت افغانستان بیشتر روی موضوع مصالحه با گروه طالبان صحبت کرد. رییس جمهور غنی، پلان صلح حکومت را اعلام کرد و مشخصاً گفت که برای تامین صلح پنج سال زمان نیاز است.
شماری از منابع سیاسی می‌گویند که اشرف غنی با طرح زلمی خلیلزاد برای آوردن صلح در کشور مخالف است. زلمی خلیلزاد که از سوی وزارت خارجه امریکا ماموریت دارد روند مصالحه با طالبان را به نتیجه برساند، به تازه‌گی مدعی شده که ایالات متحده امریکا، برای برقراری صلح در کابل عجله دارد و تاکید نموده که این روند باید پیش از انتخابات ریاست جمهوری دور جدید، به نتیجه برسد.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود و از جانب دیگر تقویم انتخابات هم منتشر شده است.
از پلان صلح رییس جمهور غنی، این باور هم به میان آمده است که او تلاش دارد برای بقای خود در ریاست جمهوری سعی کند. منابع سیاسی می‌گویند آقای اشرف غنی دوست دارد برای پنج سال دیگر هم بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند و تصمیم دارد از روند صلح برای پیروزی در انتخابات و جلب حمایت بین‌المللی استفاده کند.
این باور در حالی به وجود آمده است که اشرف غنی، از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده و گفته که برای تمام کردن پروژه‌های ناتمام، خود را کاندید کرده است.
جاوید کوهستانی از آگاهان سیاسی، به این باور است که اشرف غنی سعی دارد برای دوباره به قدرت رسیدن از روند مصالحه با طالبان استفاده کند. به باور نویسنده، اولویت امریکا در افغانستان گفتمان مذاکره با طالبان است و لازم است که کابل و واشنگتن روی یک آجندا کار کنند.
در ظرف یک ماه اخیر، تقویم انتخابات ریاست جمهوری چند بار دست خوش تغییر شده. از قراین و سخنان اشرف غنی در سویس روشن است که اولویت ریاست جمهوری برگزاری انتخابات به موقع است.
اینک بر نماینده امریکا و حکومت افغانستان است که هماهنگ شده و آجندایی را بیرون بدهند که در آن «عجله» واشنگتن و« صبر» کابل قابل جمع باشد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا